Εγκύκλιος: Πανελλαδικε?ς υποψηφι?ων με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες

bigstock--152402684

Δυσλεξι?α, δυσγραφι?α, δυσαριθμησι?α, δυσαναγνωσι?α, δυσορθογραφι?α, φα?σμα αυτισμου?, κινητικη? αδυναμι?α α?νω α?κρων η? προβλη?ματα στην ο?ραση

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Εγκύκλιο για τις Πανελλαδικε?ς Εξετα?σεις των υποψηφι?ων με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες, εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ

Ειδικότερα, σύμφωνα με την εγκύκλιο:

Ο?σοι εμπι?πτουν στις διατα?ξεις για προφορικη? εξε?ταση επειδη?, λο?γω της υφιστα?μενης φυσικη?ς αδυναμι?ας τους (δυσλεξι?α, δυσγραφι?α, δυσαριθμησι?α, δυσαναγνωσι?α, δυσορθογραφι?α, φα?σμα αυτισμου?, κινητικη? αδυναμι?α α?νω α?κρων η? προβλη?ματα στην ο?ραση), αδυνατου?ν να εκφρα?σουν γραπτα? τις γνω?σεις τους, τους παρε?χεται η ευκαιρι?α να τις διατυπω?σουν προφορικα?. Κατα? τα λοιπα? η εξε?ταση? τους δεν διαφε?ρει απο? την εξε?ταση των υπο?λοιπων υποψηφι?ων που εξετα?ζονται γραπτα?. Ε?τσι λοιπο?ν αυτοι? εξετα?ζονται στα ι?δια θε?ματα με το ι?διο προ?γραμμα και την ι?δια δια?ρκεια εξε?τασης με αυτου?ς που εξετα?ζονται γραπτα?.

Ειδικα? ως προς τη συνολικη? δια?ρκεια εξε?τασης των εξεταζομε?νων προφορικα?, πρε?πει να διασαφηνιστει? ο?τι στη συνολικη? δια?ρκεια της προφορικη?ς εξε?τασης συμπεριλαμβα?νεται

α) ο χρο?νος προετοιμασι?ας, ο οποι?ος δεν μπορει? να υπερβαι?νει τις τρεις (3) ω?ρες, ο?πως για ο?λους τους υποψηφι?ους των πανελλαδικω?ν εξετα?σεων, μετα? την παρε?λευση του οποι?ου οι υποψη?φιοι/ες κλει?νουν τα τετρα?δια, με?σα στα οποι?α ε?χουν βα?λει τα θε?ματα, και περιμε?νουν να κληθου?ν απο? την επιτροπη?

β) ο χρο?νος αξιολο?γησης ? βαθμολο?γησης που ξεκινα? μετα? την παρε?λευση του τρι?ωρου χρο?νου προετοιμασι?ας η? ο?ταν κα?ποιος/α υποψη?φιος/α (πριν την παρε?λευση του τρι?ωρου) δηλω?σει ε?τοιμος/η για αξιολο?γηση. Η επιτροπη? ε?χει την δυνατο?τητα, εφο?σον απο? την πορει?α αξιολο?γησης ? βαθμολο?γησης του/της εξεταζομε?νου/ης διαπιστω?σει ο?τι ει?ναι βα?σιμο το αι?τημα? του/της για παρα?ταση του χρο?νου αξιολο?γησης ? βαθμολο?γησης, να του παρε?χει αυτη? την παρα?ταση χρο?νου για ευ?λογο δια?στημα (ε?ως 30?λεπτα?), η οποι?α συνδε?εται α?μεσα με την εξε?λιξη της αξιολο?γησης ? βαθμολο?γησης του κα?θε εξεταζο?μενου/ης και την εκτι?μηση της επιτροπη?ς.

Ο?σον αφορα? στη διαδικασι?α της εξε?τασης, επισημαι?νουμε ο?τι οι εξεταζο?μενοι/ες υποψη?φιοι/ες εισε?ρχονται στις αι?θουσες εξε?τασης την ι?δια ω?ρα που εισε?ρχονται και οι λοιποι? εξεταζο?μενοι στα εξεταστικα? κε?ντρα, τους χορηγει?ται το τετρα?διο και αναγρα?φουν τα ατομικα? τους στοιχει?α στους οικει?ους χω?ρους (αν αδυνατου?ν απο? μο?νοι τους βοηθου?νται απο? τους επιτηρητε?ς). Μετα? τον ε?λεγχο της ταυτοπροσωπι?ας και της ορθη?ς αναγραφη?ς των ατομικω?ν στοιχει?ων, αυτα? καλυ?πτονται απο? τους επιτηρητε?ς με αδιαφανε?ς αυτοκο?λλητο ω?στε να καθι?σταται ανω?νυμο το κα?θε τετρα?διο.

Στο κα?θε τετρα?διο πριν την ε?ναρξη της εξε?τασης επικολλω?νται α?μεσα δυ?ο (2) αυτοκο?λλητα αριθμητη?ρια στις ειδικε?ς θε?σεις της εξωτερικη?ς πλευρα?ς του τετραδι?ου. Οι τρεις πρω?τοι αριθμοι? του αυτοκο?λλητου αριθμητηρι?ου αντιστοιχου?ν στον κωδικο? της επιτροπη?ς εξε?τασης, ακολουθου?ν οι επτα? αριθμοι? που αντιστοιχου?ν στον κωδικο? Λυκει?ου ΓΕΛ και ακολουθει? ο αυ?ξων αριθμο?ς τετραδι?ου κατα? ΓΕΛ συ?μφωνα με σχετικη? εγκυ?κλιο που θα σας αποσταλει?. Επι?σης, περιλαμβα?νουν τη λε?ξη Νε?ο για τους υποψη?φιους του Νε?ου Συστη?ματος και Παλαιο? για τους υποψη?φιους του Παλαιου? συστη?ματος.

Αμε?σως μετα? τη λη?ψη των θεμα?των ο Προ?εδρος της επιτροπη?ς μεριμνα? για:

α) τη διανομη? αντιγρα?φου των θεμα?των σε κα?θε εξεταζο?μενο/η, οπο?τε αρχι?ζει και ο χρο?νος ε?ναρξης της εξε?τασης. Ο/Η επιτηρητη?ς/τρια μπορει? να αναγνω?σει τα θε?ματα αν ζητηθει? απο? τον εξεταζο?μενο.

Ει?ναι αυτονο?ητο ο?τι οι διατα?ξεις για τις υποχρεω?σεις των εξεταζομε?νων ισχυ?ουν και για τους/τις υποψηφι?ους/ες αυτου?ς απο? την στιγμη? που θα εισε?λθουν στο εξεταστικο? κε?ντρο και με?χρι την ολοκλη?ρωση της εξε?ταση?ς τους. Την ευθυ?νη για την τη?ρηση της τα?ξης και της ομαλο?τητας διεξαγωγη?ς της εξε?τασης για ο?σο χρο?νο οι εξεταζο?μενοι/ες μελετου?ν τα θε?ματα και προετοιμα?ζονται για να παρουσιαστου?ν στην επιτροπη? ε?χουν οι επιτηρητε?ς. Κατα? την δια?ρκεια της εξε?τασης η ευθυ?νη αυτη? βαρυ?νει την επιτροπη?. Η αρμοδιο?τητα τυχο?ν επιβολη?ς στους εξεταζομε?νους των προβλεπομε?νων πειθαρχικω?ν ποινω?ν ανη?κει στην επιτροπη? εξε?τασης, στην οποι?α αναφε?ρουν οι επιτηρητε?ς οποιοδη?ποτε προ?βλημα η?θελε ανακυ?ψει.

β) τη συγκε?ντρωση των βαθμολογητω?ν και αναβαθμολογητω?ν ? μελω?ν της επιτροπη?ς του κα?θε μαθη?ματος πριν την ε?ναρξη της εξε?τασης και αμε?σως μετα? την λη?ψη των θεμα?των, προκειμε?νου να συζητη?σουν και να ομογενοποιη?σουν την κρι?ση τους ω?στε να επιτυ?χουν συ?γκλιση των απο?ψεων τους για τις ζητου?μενες απαντη?σεις. Η επιτροπη? δηλαδη? λειτουργει? κατα? ανα?λογο τρο?πο που λειτουργει? και η ομα?δα βαθμολογητω?ν στο Βαθμολογικο? Κε?ντρο. Με αυτο? τον τρο?πο ο?λοι οι εξεταστε?ς θα ει?ναι προετοιμασμε?νοι ο?ταν θα προσε?λθουν οι εξεταζο?μενοι/ες ενω?πιο?ν τους για την προφορικη? εξε?ταση και η κρι?ση τους θα ει?ναι πιο αντικειμενικη? και α?μεση.

Στους εξεταζο?μενους παρε?χεται ο χρο?νος προετοιμασι?ας, ο οποι?ος ει?ναι τουλα?χιστον ι?σος με το χρο?νο δυνατη?ς αποχω?ρησης και δεν μπορει? να υπερβει? τις τρεις ω?ρες, προκειμε?νου να μελετη?σουν, να κατανοη?σουν τα θε?ματα και να κρατη?σουν, εφο?σον το επιθυμου?ν, σημειω?σεις στο τετρα?διο τους για να τις χρησιμοποιη?σουν ο?ταν θα προσε?λθουν στην επιτροπη? προκειμε?νου να εξεταστου?ν. Ο?ταν ει?ναι ε?τοιμοι η? ο?ταν παρε?λθει ο τρι?ωρος χρο?νος προετοιμασι?ας, προσε?ρχεται ο κα?θε ε?νας ξεχωριστα? στην αι?θουσα ο?που παρευρι?σκονται τα με?λη της Επιτροπη?ς Εξε?τασης. Στην αι?θουσα αυτη? παρευρι?σκονται υποχρεωτικα? τα τρι?α με?λη (οι δυ?ο βαθμολογητε?ς και ο τρι?τος βαθμολογητη?ς) και δυνητικα?, εφο?σον ο αριθμο?ς των επιτροπω?ν το επιτρε?πει, ο/η Προ?εδρος η? ο/η γραμματε?ας της επιτροπη?ς η? και οι δυ?ο.

Επι?σης στην επιτροπη? μπορει? να παρι?σταται και ε?νας (1) Συντονιστη?ς Εκπαιδευτικου? Ε?ργου (ΣΕΕ) Ειδικη?ς Αγωγη?ς και Ενταξιακη?ς Εκπαι?δευσης η? ο Προι?στα?μενος του οικει?ου ΚΕΣΥ η? εκπαιδευτικο?ς Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης ο οποι?ος υπηρετει? στο ΚΕΣΥ, για την παροχη? διευκρινι?σεων η? επεξηγη?σεων σε θε?ματα ειδικω?ν εκπαιδευτικω?ν αναγκω?ν, την ενημε?ρωση των μελω?ν των επιτροπω?ν πριν την παρα?δοση των θεμα?των για τη φυ?ση των δυσκολιω?ν των μαθητω?ν και ο?ποτε α?λλοτε ζητηθει? απο? την επιτροπη?. Οι εκπαιδευτικοι? , ο/η ΣΕΕ Ειδικη?ς Αγωγη?ς και ο/η Προι?στα?μενος/με?νη ΚΕΣΥ δεν μπαι?νουν στις αι?θουσες αφου? δοθου?ν τα θε?ματα και σε καμι?α περι?πτωση δεν αναπτυ?σσουν συζη?τηση με τους/τις εξεταζο?μενους/νες σχετικα? με αυτα? και τις απαντη?σεις τους. Αν παραστει? ανα?γκη οποιασδη?ποτε εξατομικευμε?νης βοη?θειας (π.χ. να διαβα?σει κα?ποιος ξανα? τα θε?ματα στον εξεταζο?μενο), οι επιτηρητε?ς/τριες την παρε?χουν συ?μφωνα με τις οδηγι?ες που ε?χουν δοθει? στην αρχικη? ενημε?ρωση απο? τους ειδικου?ς. Αν ο/η μαθητη?ς/τρια συνοδευ?εται απο? εκπαιδευτικο? Παρα?λληλης Στη?ριξης, αυτο?ς/η? μπορει? να παρι?σταται κατα? την εξε?ταση, χωρι?ς να συμμετε?χει στη διαδικασι?α.

Ο εξεταζο?μενος αναπτυ?σσει προφορικα? στα τρι?α (3) με?λη ? εξεταστε?ς τις απαντη?σεις του στα θε?ματα, με ο?ποια σειρα? επιθυμει?. Κατα? τη δια?ρκεια της ανα?πτυξης των απαντη?σεω?ν του μπορει? να συμβουλευ?εται τις σημειω?σεις του στο τετρα?διο και τα θε?ματα. Στην περι?πτωση που επιθυμει? να απαντη?σει γραπτα? σε κα?ποια ερωτη?ματα, εκφρα?ζει αυτη? την επιθυμι?α του στους βαθμολογητε?ς, ο?ταν προσε?ρχεται ενω?πιον της επιτροπη?ς, και το δηλω?νει εγγρα?φως στο γραπτο? του δοκι?μιο, ω?στε οι σχετικε?ς απαντη?σεις να αξιολογηθου?ν γραπτα? και ο?χι προφορικα?. Η γραπτη? δη?λωση του υποψηφι?ου υπογρα?φεται απο? τους εξεταστε?ς και τον/την Προ?εδρο της επιτροπη?ς. Ο?ταν ολοκληρω?σει την εξε?ταση? του παραδι?δει το τετρα?διο στον/στην Προ?εδρο η? στον/στην γραμματε?α της επιτροπη?ς και αποχωρει? απο? την αι?θουσα και το εξεταστικο? κε?ντρο. Ο/Η Προ?εδρος της επιτροπη?ς παραδι?δει αμε?σως και πριν απο? την ει?σοδο α?λλου εξεταζο?μενου το τετρα?διο στον πρω?το βαθμολογητη?, ο οποι?ος αναγρα?φει το συνολικο? βαθμο? και την αναλυτικη? βαθμολογι?α που ε?δωσε στον εξετασθε?ντα και υπογρα?φει στις οικει?ες θε?σεις. Στη συνε?χεια παραδι?δει το γραπτο? στον/στην Προ?εδρο η? στον/στην Γραμματε?α, ο οποι?ος, αφου? επικαλυ?ψει με αδιαφανε?ς αυτοκο?λλητο τον βαθμο? του πρω?του βαθμολογητη?, δι?νει το γραπτο? στον δευ?τερο βαθμολογητη?, ο οποι?ος ακολουθει? την ι?δια διαδικασι?α με τον πρω?το.

Μετα? την παρα?δοση του γραπτου? απο? τον δευ?τερο βαθμολογητη?, ο/η Προ?εδρος αποκαλυ?πτει τους βαθμου?ς του πρω?του και εφο?σον στον τελικο? βαθμο? υπα?ρχει διαφορα? μεγαλυ?τερη των δω?δεκα μονα?δων, επικαλυ?πτει τους βαθμου?ς και των δυ?ο βαθμολογητω?ν και το γραπτο? παραδι?δεται στον τρι?το βαθμολογητη? (αναβαθμολογητη?) για την προβλεπο?μενη αναβαθμολο?γηση.

Για τη διαδικασι?α αναγραφη?ς των επιμε?ρους βαθμολογιω?ν και του συνολικου? βαθμου? στον ειδικο? χω?ρο του τετραδι?ου του εξεταζο?μενου ακολουθου?νται οι ι?διες οδηγι?ες που αφορου?ν στις πανελλαδικε?ς εξετα?σεις Γενικου? Λυκει?ου.

Σημειω?νεται ο?τι οι εξεταστε?ς κατα? τη δια?ρκεια της εξε?τασης μπορου?ν να κρατου?ν σημειω?σεις για να βοηθηθου?ν στη σωστη? αξιολο?γηση του εξεταζο?μενου, ο?μως πρε?πει με ευθυ?νη των ι?διων και του/της Προε?δρου της επιτροπη?ς κανε?να απο? τα α?λλα δυ?ο με?λη ? εξεταστε?ς να μην λαμβα?νει γνω?ση των σημειω?σεων αυτω?ν αλλα? ου?τε και του βαθμου? που δι?νουν τελικα?. Ο κα?θε εξεταστη?ς καταστρε?φει με ευθυ?νη του τις σημειω?σεις που τυχο?ν κρα?τησε αμε?σως μο?λις ολοκληρω?σει την αξιολο?γηση? του. Απαγορευ?εται επι?σης κατηγορηματικα? να παρε?χει οποιαδη?ποτε πληροφορι?α με ευθυ? η? ε?μμεσο τρο?πο στον εξεταζο?μενο η? σε οποιονδη?ποτε τρι?το σχετικα? με την αξιολο?γηση και τη βαθμολογι?α του εξεταζο?μενου.

Αυτονο?ητο ει?ναι επι?σης ο?τι απαγορευ?εται η ει?σοδος στο εξεταστικο? κε?ντρο οποιουδη?ποτε α?λλου προσω?που εκτο?ς των επιτηρητω?ν, των μελω?ν της Επιτροπη?ς Εξε?τασης, του ιατρου? και του ΣΕΕ Ειδικη?ς Αγωγη?ς η? του Προι?σταμε?νου του οικει?ου ΚΕΣΥ η? του εκπαιδευτικου? Δ.Ε. ο οποι?ος υπηρετει? στο ΚΕΣΥ που μπορει? να παρι?σταται στην Επιτροπη? για την παροχη? διευκρινι?σεων η? επεξηγη?σεων σε θε?ματα ειδικω?ν εκπαιδευτικω?ν αναγκω?ν.

ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΤΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ (ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΣΧΕΔΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΗ)

Οι εξεταζο?μενοι που εμπι?πτουν στις ανωτε?ρω αναφερο?μενες διατα?ξεις εξετα?ζονται στο τυχο?ν ειδικο? μα?θημα στο οποι?ο ε?χουν δηλω?σει εξε?ταση, συ?μφωνα με τις διατα?ξεις του α?ρθρου 9 της αριθμ.Φ.253/128314/Β6 (ΦΕΚ 1538 Β ?/10-12-2002) Υπουργικη?ς Απο?φασης, οι οποι?ες αντικαταστα?θηκαν με τις διατα?ξεις της παραγρα?φου 7 στο α?ρθρο Μο?νο της αριθμ.Φ.253/27465/Β6 (ΦΕΚ 493 Β ?/18-3-2009) Υπουργικη?ς Απο?φασης. Για την ομαλη? διεξαγωγη? των εξετα?σεων αυτω?ν σας γνωρι?ζουμε τα ακο?λουθα:

1. Το?πος εξε?τασης: Για την εξε?ταση των υποψηφι?ων με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες στα ειδικα? μαθη?ματα θα ακολουθη?σει α?λλη αναλυτικη? εγκυ?κλιος.

2. Οργα?νωση της εξε?τασης: Για την ε?γκαιρη και σωστη? οργα?νωση της εξε?τασης στα ειδικα? μαθη?ματα, οι Διευθυντε?ς Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης γνωστοποιου?ν στον Προ?εδρο του οικει?ου Βαθμολογικου? Κε?ντρου Ειδικω?ν Μαθημα?των η? στη Διευ?θυνση Εξετα?σεων και Πιστοποιη?σεων, Τμη?μα Α ?, (αν προ?κειται για ειδικο? μα?θημα που εξετα?ζεται απο? την ΚΕΕΜ), συγκεντρωτικη? κατα?σταση κατα? Διευ?θυνση Δ.Ε. των εξεταζομε?νων που ανη?κουν στα ΓΕΛ αρμοδιο?τητα?ς τους. Η κατα?σταση περιλαμβα?νει τα ατομικα? στοιχει?α και τον κωδικο? του εξεταζομε?νου και συνοδευ?εται απο? αντι?γραφο της σχετικη?ς γνωμα?τευσης κατα? περι?πτωση.

Η εξε?ταση, των υποψηφι?ων με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες, στα ειδικα? μαθη?ματα διενεργει?ται γραπτα? η? προφορικα? η? γραπτα? και προφορικα? απο? την οικει?α Επιτροπη? Εξε?τασης κατα? τον ι?διο χρο?νο και με το ι?διο προ?γραμμα, με τον οποι?ο διενεργου?νται οι εξετα?σεις στα ειδικα? μαθη?ματα και πα?νω στα ι?δια θε?ματα, στα οποι?α εξετα?ζονται οι υπο?λοιποι υποψη?φιοι. Κατα? τα λοιπα? εφαρμο?ζονται οι διαδικασι?ες που αναφε?ρονται στο κεφα?λαιο Β της παρου?σας.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Οι υποψη?φιοι/ες με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες πρε?πει κατα? τη δια?ρκεια της εξε?τασης να αντιμετωπι?ζονται με τε?τοιο τρο?πο, ω?στε να ει?ναι σε καλη? ψυχολογικη? κατα?σταση και να αποδω?σουν συ?μφωνα με τις γνω?σεις και τις ικανο?τητε?ς τους.

Η αξιολο?γηση με προφορικε?ς δοκιμασι?ες στα Κε?ντρα Εξε?τασης υποψηφι?ων με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες συνιστα? μια διαφοροποιημε?νη προσε?γγιση που απορρε?ει απο? τις διαφοροποιημε?νες διδακτικε?ς πρακτικε?ς που ε?χουν εφαρμοστει? προκειμε?νου να υποστηρι?ξουν μαθητε?ς με ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες. Προ?κειται για μαθητε?ς/τριες ικανου?ς/ε?ς να παρακολουθη?σουν το πλη?ρες Αναλυτικο? Προ?γραμμα της τα?ξης τους και εμποδι?ζονται απο? δυσκολι?ες στη διαχει?ριση του χρο?νου, του γραπτου? λο?γου και στην απο?δοση των γνω?σεω?ν τους με τους κοινου?ς τρο?πους εξε?τασης. Η προφορικη? διαδικασι?α εξε?τασης των μαθητω?ν/τριω?ν με ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες δι?νει την ευκαιρι?α στους μαθητε?ς/τριες να αποδω?σουν συ?μφωνα με τις γνω?σεις τους και την προσπα?θεια? τους.

Α) Ο?σον αφορα? στους/τις μαθητε?ς/τριες με Διαταραχε?ς Αυτιστικου? Φα?σματος (Δ.Α.Φ.) προτει?νονται τα εξη?ς:

Κατα? την τρι?ωρη αξιολο?γηση των μαθητω?ν/τριω?ν με Διαταραχε?ς Αυτιστικου? Φα?σματος επιτρε?πονται οι ρουτι?νες που επιθυμου?ν και δεν παραβια?ζουν τους γενικου?ς κανονισμου?ς (π.χ. ε?να συγκεκριμε?νο αντικει?μενο πα?νω στο θρανι?ο η? μια συγκεκριμε?νη θε?ση σε σχε?ση με το φωτισμο? κλπ). Επι?σης φροντι?ζουμε για την αποφυγη? ερεθισμα?των που παρενοχλου?ν τους μαθητε?ς με Δ.Α.Φ. να συγκεντρωθου?ν και αφορου?ν στην ιδιαι?τερη λειτουργικο?τητα? τους ως προς τις αισθη?σεις τους (θο?ρυβοι η? συζητη?σεις στο φο?ντο της αι?θουσας, αποφυγη? βλεμματικη?ς επαφη?ς, μεταβολε?ς του φωτισμου? κλπ.).

Κατα? την αξιολο?γηση ? βαθμολο?γηση οι μαθητε?ς/τριες με Διαταραχε?ς Αυτιστικου? Φα?σματος ε?χουν ανα?γκη απο? πολυ? συγκεκριμε?νες και προβλε?ψιμες διαδικασι?ες οι οποι?ες βοηθου?ν στη με?γιστη απο?δοση? τους (π.χ. μπορει? να ζητη?σουν να σταθου?ν ο?ρθιοι/ες η? να καθι?σουν πιο πλα?για, μπορει? να αποδιοργανω?νονται απο? το επι?μονο βλε?μμα, μπορει? να χρεια?ζονται να συμβουλευ?ονται το γραπτο? τους). Οι ερωτη?σεις που απευθυ?νονται απο? τον/τη βαθμολογητη?/τρια χρεια?ζεται να ει?ναι συ?ντομες και συγκεκριμε?νες, να δι?νονται κατα? μικρο?τερες περιο?δους και να αποφευ?γονται οι γενικου? τυ?που ερωτη?σεις ? παρατηρη?σεις. Χρεια?ζεται να απευθυ?νονται παραινετικε?ς ερωτη?σεις, σε κα?θε φα?ση της αξιολο?γησης ? βαθμολο?γησης και να μεσολαβει? μικρο?ς χρο?νος αναμονη?ς η? σιωπη?ς προκειμε?νου ο/η μαθητη?ς/τρια να απαντη?σει.

Οι μαθητε?ς/τριες με Δ.Α.Φ. που συνοδευ?ονται απο? εκπαιδευτικο? Παρα?λληλης Στη?ριξης (Π.Σ.) δικαιου?νται να συνοδευ?ονται απο? τον/τη συγκεκριμε?νο/η εκπαιδευτικο? και στην αξιολο?γηση ? βαθμολο?γηση, ω?στε να επιτυγχα?νουν την εξοικει?ωση που χρεια?ζονται. Οι εκπαιδευτικοι? Π.Σ. δεν παρεμβαι?νουν, δεν εξηγου?ν, δεν βοηθου?ν τον/την εξεταζο?μενο/η αλλα? μπορου?ν να υποστηρι?ζουν τον/τη μαθητη?/τρια με τις μη λεκτικε?ς παραινε?σεις και τους οπτικου?ς δει?κτες που ε?χουν καθιερω?σει μεταξυ? τους προκειμε?νου να επιτυγχα?νεται η συνεργασι?α.

Β) Ο?σον αφορα? στους/τις μαθητε?ς/τριες με Ειδικε?ς Μαθησιακε?ς Δυσκολι?ες (Ε.Μ.Δ.) προτει?νονται τα εξη?ς:

Οι μαθητε?ς με ειδικε?ς μαθησιακε?ς δυσκολι?ες (δυσλεξι?α, δυσγραφι?α, δυσαναγνωσι?α, δυσορθογραφι?α) αντιμετωπι?ζουν κυρι?ως δυσκολι?ες στη διαχει?ριση του γραπτου? λο?γου και στην αυθο?ρμητη παραγωγη? γραπτου? και ρε?οντος λο?γου (π.χ. δυσκολι?ες στην ανα?γνωση μεγα?λων κειμε?νων, ασυνε?πειες ως προς την ορθη? γραφη? και τη συ?νταξη, αγνο?ηση των συμβο?λων τονισμου? και στι?ξης, κλπ). Για τον λο?γο αυτο? α?λλωστε αξιολογου?νται με προφορικε?ς δοκιμασι?ες. Ε?χουν βε?βαια το δικαι?ωμα, κατα? το στα?διο της προετοιμασι?ας του θε?ματος, να χρησιμοποιου?ν προ?χειρο, ο?που θα καταγρα?φουν τις σκε?ψεις τους και στη συνε?χεια να αναπτυ?σσουν προφορικα? τις απαντη?σεις τους. Επι?σης δικαιου?νται στην περι?πτωση που επιθυμου?ν να απαντη?σουν γραπτα? σε κα?ποια ερωτη?ματα, αυτα? να αξιολογου?νται κατα? τη βαθμολο?γηση.

Συχνα? συνεμφανι?ζουν δυσκολι?ες στην συγκε?ντρωση και στην επικε?ντρωση προσοχη?ς και απορροφου?νται απο? τους θορυ?βους του «φο?ντου» (συζητη?σεις στον δια?δρομο, θορυβω?δης κινητικο?τητα κλπ). Οι επιτηρητε?ς προτει?νεται να βοηθου?ν τους μαθητε?ς/τριες με παραινε?σεις ως προς τη συγκε?ντρωση και ως προς την τη?ρηση του χρο?νου και να εξασφαλι?ζουν την αδιατα?ρακτη ροη? της διαδικασι?ας.
Κατα? την αξιολο?γηση ? βαθμολο?γηση των μαθημα?των των θετικω?ν επιστημω?ν καταβα?λλεται προσπα?θεια να αξιολογηθου?ν οι γνω?σεις, η ανα?πτυξη σκεπτικου? και στρατηγικη?ς επι?λυσης των προβλημα?των πε?ραν των υπολογιστικω?ν και διαχειριστικω?ν δυσκολιω?ν (π.χ. αναριθμητισμο?) που α?λλωστε συνιστου?ν με?ρος των δυσκολιω?ν των μαθητω?ν με Ε.Μ.Δ. Οι μαθητε?ς/τριες που αντιμετωπι?ζουν Ε.Μ.Δ. του τυ?που δυσαριθμησι?ας, αστοχου?ν πολλε?ς φορε?ς στη χρη?ση των συμβο?λων και των προση?μων. Προκειμε?νου να μην καταναλω?σουν ο?λο τον χρο?νο τους στη λα?θος κατευ?θυνση μπορει? να υποδειχθει? με μια γενικη? παραι?νεση να προσε?ξουν τα συ?μβολα και τα προ?σημα. Αν στην απα?ντηση κα?ποιου θε?ματος απαιτει?ται γραφικη? παρα?σταση και ο υποψη?φιος αδυνατει? να γρα?ψει, ο εξεταστη?ς μπορει? να σχεδια?σει τη γραφικη? παρα?σταση καθ ? υπο?δειξη του εξεταζο?μενου. Ο?ταν ο εξεταζο?μενος καλει?ται να απαντη?σει σε θε?ματα ο?πως ει?ναι η Ιστορι?α, η Βιολογι?α κλπ., εφο?σον ο εξεταστη?ς διαπιστω?νει ο?τι ο εξεταζο?μενος αδυνατει? να αποδω?σει το εξεταζο?μενο αντικει?μενο με συνεχη? λο?γο, μπορει? να τον εξετα?σει με την υποβολη? ερωτη?σεων, οι οποι?ες θα τον διευκολυ?νουν στην διατυ?πωση των γνω?σεων, αλλα? δεν θα πρε?πει να ει?ναι τε?τοιας μορφη?ς που θα υποδεικνυ?ουν την απα?ντηση. Αν κατα? τη δια?ρκεια της προετοιμασι?ας των θεμα?των η? κατα? τη δια?ρκεια της εξε?τασης ο εξεταζο?μενος ζητη?σει την ανα?γνωση κα?ποιου θε?ματος, το?τε ο επιτηρητη?ς η? ο εξεταστη?ς αντι?στοιχα θα μπορου?σε να επαναλα?βει α?λλη μι?α φορα? την ανα?γνωση κα?ποιου θε?ματος. Κατα? την αξιολο?γηση ? βαθμολο?γηση προτει?νεται οι υποψη?φιοι να συμβουλευ?ονται ιδιαιτε?ρως τις σημειω?σεις στο προ?χειρο? τους. Στην περι?πτωση των υποψηφι?ων με δυσλεξι?α η? δυσορθογραφι?α και εκτο?ς απο? την περι?πτωση των ασκη?σεων γραμματικη?ς δεν λαμβα?νονται υπο?ψη τα ορθογραφικα? λα?θη.

Επισημαι?νεται ο?τι η ιδιαι?τερη αντιμετω?πιση των εξεταζο?μενων δεν συνιστα? σε καμι?α περι?πτωση επιεικη? αξιολο?γηση η? α?λλης μορφη?ς ιδιαι?τερη μεταχει?ριση, αλλα? σκοπευ?ει μο?νο στην παροχη? της δυνατο?τητας να εξωτερικευ?σουν τις γνω?σεις, τις οποι?ες λο?γω της πα?θηση?ς τους αδυνατου?ν να εξωτερικευ?σουν με το γραπτο? λο?γο. Ει?ναι αυτονο?ητο ο?τι, ο?λοι οι συμμετε?χοντες στην επιτροπη? εξε?τασης των μαθητω?ν με αναπηρι?α και ειδικε?ς εκπαιδευτικε?ς ανα?γκες δεν επιτρε?πεται να συμπεριφε?ρονται περιφρονητικα? η? απαξιωτικα? ε?ναντι των εξεταζο?μενων.

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Ο?λοι οι εκπαιδευτικοι? Δ.Ε., εφο?σον ορισθου?ν αρμοδι?ως, υποχρεου?νται να συμμετα?σχουν στις διαδικασι?ες των πανελλαδικω?ν εξετα?σεων (επιτηρητε?ς, εξεταστε?ς, βαθμολογητε?ς κτλ,).
Σε οποιαδη?ποτε περι?πτωση αδυναμι?ας συμμετοχη?ς τους, οι εκπαιδευτικοι? θα προσκομι?ζουν στη ΔΔΕ γνωμα?τευση απο? Δημο?σιο Νοσοκομει?ο η? απο? Κε?ντρο Υγει?ας (στις περιπτω?σεις που δεν υπα?ρχει παραπλη?σιο Δημο?σιο Νοσοκομει?ο), ο?που θα αναφε?ρεται ρητα? ο λο?γος και το δια?στημα της αδυναμι?ας συμμετοχη?ς.

Τέλος φόρμας