Νέα απόφαση (ΦΕΚ) : Τι θα ισχύσει στις Πανελλαδικές του 2020 για Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Fragonard The Reader

Μειώνεται ο συντελεστής βαρύτητας της Λογοτεχνίας στο 15% του συνολικού βαθμού του εν λόγω μαθήματος

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης  η νέα  απόφαση που υπέγραψε η υφυπουργός  Παιδείας Σ. Ζαχαράκη ,  σχετικά με το τι θα ισχύσει στις Πανελλαδικές του 2020 για  τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΦΕΚ

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη νέα υπουργική απόφαση

Στο μα?θημα «Νεοελληνικη? Γλω?σσα και Λογοτεχνι?α» στη Γ' τα?ξη Ημερησι?ου Γενικου? Λυκει?ου και στη Γ' και Δ' τα?ξη Εσπερινου? Γενικου? οι μαθητε?ς και οι μαθη?τριες αξιολογου?νται σε ενιαι?α τρι?ωρη εξε?ταση στην κατανο?ηση και παραγωγη? λο?γου.

Δι?νονται στις μαθη?τριες και τους μαθητε?ς δυ?ο η? τρι?α μη διδαγμε?να κει?μενα, συνολικη?ς ε?κτασης ε?ως τρεις σελι?δες, ε?να εκ των οποι?ων ει?ναι λογοτεχνικο?, σε ολοκληρωμε?νη η? αποσπασματικη? μορφη?, (ποι?ημα, διη?γημα, μυθιστο?ρημα η? θεατρικο? ε?ργο)? τα υπο?λοιπα κει?μενα μπορει? να ει?ναι σε ολοκληρωμε?νη, ελαφρω?ς διασκευασμε?νη η? αποσπασματικη? μορφη?: δημοσιογραφικα? α?ρθρα, συνεντευ?ξεις, κριτικε?ς, δοκι?μια, επιστημονικα? κει?μενα, αφι?σες με λεζα?ντα, πληροφοριακα? κει?μενα με εικο?νες, σκι?τσα, πι?νακες η? διαγρα?μματα κ.α?.), διαφορετικα? μεταξυ? τους ως προς το κειμενικο? ει?δος, ω?στε να αποτιμα?ται η αναγνωστικη? ικανο?τητα των μαθητω?ν και μαθητριω?ν σε ποικιλι?α κειμενικω?ν ειδω?ν. Τα κει?μενα μπορου?ν να συνοδευ?ονται απο? συ?ντομο εισαγωγικο? σημει?ωμα χωρι?ς ερμηνευτικα? σχο?λια.

Για τα κει?μενα αυτα? τι?θενται τε?σσερα συνολικα? θε?ματα με?σω των οποι?ων αποτιμα?ται η ικανο?τητα των μαθητω?ν/ τριω?ν να κατανοου?ν το περιεχο?μενο των κειμε?νων, να ερμηνευ?ουν και να αξιολογου?ν στα?σεις, αξι?ες, ιδε?ες κ.α?. βασιζο?μενοι/ες σε στοιχει?α των κειμε?νων, καθω?ς επι?σης να παρα?γουν ερμηνευτικο? και κριτικο? λο?γο. Τα θε?μα- τα προτει?νεται να ει?ναι διαβαθμισμε?νης δυσκολι?ας και να τι?θενται περιορισμοι? στην ε?κταση των απαντη?σεων (ο?που χρεια?ζεται). Το νοηματικο? περιεχο?μενο των μη λογοτεχνικω?ν κειμε?νων πρε?πει να ει?ναι συναφε?ς με κα?ποιον η? κα?ποιους απο? τους θεματικου?ς α?ξονες που προσδιορι?ζονται στο Προ?γραμμα Σπουδω?ν για το μα?θημα της Νεοελληνικη?ς Γλω?σσας.

Τα κει?μενα συνοδευ?ονται απο? τα εξη?ς θε?ματα:

Το πρω?το θε?μα σχετι?ζεται με τα μη λογοτεχνικα? κει?μενα και αφορα? στη συνοπτικη? νοηματικη? απο?δοση απο? τους μαθητε?ς και τις μαθη?τριες με?ρους ενο?ς κειμε?νου η? τη συνοπτικη? απο?δοση των απο?ψεων που διατυπω?νονται σε ε?να κει?μενο για κα?ποιο ζη?τημα.

Το πρω?το θε?μα βαθμολογει?ται με 15 μονα?δες.

Το δευ?τερο θε?μα σχετι?ζεται με τα μη λογοτεχνικα? κει?μενα και αναλυ?εται σε τρι?α ερωτη?ματα, διαφορετικα? μεταξυ? τους, με δυνατο?τητα κα?ποιο/κα?ποια απο? αυτα? να ει?ναι κλειστου? τυ?που και με ενδεχο?μενη αιτιολο?γηση της απα?ντησης. Ε?να απο? αυτα? μπορει? να διαιρει?ται σε δυ?ο υποερωτη?ματα.

Τα ερωτη?ματα σχετι?ζονται με:

α) την αξιοποι?ηση του πλαισι?ου των κειμε?νων (κοινωνικου?, ιστορικου?, πολιτιστικου?, του χω?ρου και του χρο?νου) με σκοπο? την κατανο?ηση των λο?γων και των ενεργειω?ν των υποκειμε?νων (ατομικω?ν και συλλογικω?ν) που αναφε?ρονται στα κει?μενα, και των σχε?σεων μεταξυ? τους,

β) τον εντοπισμο? και την ερμηνευτικη? προσε?γγιση σκοπω?ν, στα?σεων, βασικω?ν θε?σεων και προθε?σεων του συντα?κτη / συντακτω?ν των κειμε?νων, καθω?ς και την τεκμηρι?ωση της βασικη?ς ιδε?ας του κειμε?νου,

γ) την αξιολο?γηση της συνα?φειας ιδεω?ν, επιχειρημα?των, τι?τλων, υπο?τιτλων, εικο?νων κ.α?. με μια θε?ση, α?ποψη η? ζη?τημα που θε?τει το κει?μενο και της αποδεικτικη?ς τους αξι?ας,

δ) τον εντοπισμο? και τη συσχε?τιση συγκεκριμε?νων κειμενικω?ν δεικτω?ν που οργανω?νουν το κει?μενο ως σημασιοδοτημε?νη κατασκευη? -δηλαδη?, οι μαθητε?ς/τριες να εντοπι?ζουν με?σα στο κει?μενο δει?κτες (π.χ. λεξιλο?γιο, ρηματικα? προ?σωπα, στι?ξη, εκφραστικα? με?σα, τρο?πους συ?νταξης, κ.α?.) και να αναγνωρι?ζουν τη λειτουργι?α τους στο κει?μενο,

ε) την αναγνω?ριση και την ερμηνευτικη? προσε?γγιση του τρο?που συ?νδεσης και οργα?νωσης ιδεω?ν, προτα?σεων, παραγρα?φων η? διαφο?ρων σημειωτικω?ν τρο?πων σε ε?να κει?μενο, αφου? λα?βουν οι μαθητε?ς και οι μαθη?τριες υπο?ψη το επικοινωνιακο? πλαι?σιο και τα κοινωνικα? συμφραζο?μενα,

στ) τη συ?γκριση των μη λογοτεχνικω?ν κειμε?νων ως προς τις θε?σεις, τον τρο?πο πραγμα?τευσης του θε?ματος, την πειστικο?τητα, την αποτελεσματικη? μετα?δοση του νοη?ματος κ.α.

Το δευ?τερο θε?μα βαθμολογει?ται με 40 μονα?δες, που επιμερι?ζονται σε κα?θε ερω?τημα ανα?λογα με τη βαρυ?τητα τους (15+15+10). Τα υποερωτη?ματα, επι?σης, βαθμολογου?νται ανα?λογα με τη βαρυ?τητα? τους.

Το τρι?το θε?μα σχετι?ζεται με το λογοτεχνικο? κει?μενο και αφορα? στην παραγωγη? ερμηνευτικου? σχολι?ου, με το οποι?ο επιδιω?κεται οι μαθητε?ς και οι μαθη?τριες, αφενο?ς να αναπτυ?σσουν κρι?σιμα θε?ματα/ερωτη?ματα που πραγματευ?εται το λογοτεχνικο? κει?μενο, αξιοποιω?ντας συνδυαστικα? κειμενικου?ς δει?κτες η? και στοιχει?α συγκειμε?νου, αφετε?ρου να τοποθετου?νται/ανταποκρι?νονται στα θε?ματα/ερωτη?ματα αυτα?, τεκμηριω?νοντας τις προσωπικε?ς τους θε?σεις. Η προβλεπο?μενη ε?κταση της απα?ντησης μπορει? να κυμαι?νεται απο? 100 ε?ως 200 λε?ξεις.

Το τρι?το θε?μα βαθμολογει?ται με 15 μονα?δες.

Στα παραπα?νω θε?ματα χρεια?ζεται να ει?ναι σαφη?ς και προσεκτικη? η διατυ?πωση των ερωτημα?των, ω?στε να αποφευ?γονται επικαλυ?ψεις στις απαντη?σεις των μαθητριω?ν και των μαθητω?ν.

Το τε?ταρτο θε?μα σχετι?ζεται με τα μη λογοτεχνικα? κει?μενα και αφορα? στη γραπτη? παραγωγη? κριτικου? λο?γου, 300 ε?ως 400 λε?ξεις (ανα?λογα με τη βαρυ?τητα του θε?μα- τος), το οποι?ο ανταποκρι?νεται σε συγκεκριμε?νο επικοινωνιακο? πλαι?σιο (σκοπο?, πομπο?, αποδε?κτες, κειμενικο? ει?δος) και ζητει? απο? τους μαθητε?ς/τριες την ανα?πτυξη τεκμηριωμε?νης προσωπικη?ς γνω?μης, τη συμφωνι?α η? τη διαφωνι?α τους με προβλη?ματα, θε?σεις, στα?σεις, στερεο?- τυπα, προκαταλη?ψεις κ.α?. που θε?τει το κει?μενο/θε?τουν τα κει?μενα αναφορα?ς.

Το τε?ταρτο θε?μα βαθμολογει?ται με 30 μονα?δες.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΙΣΧΥΕ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΥ Κ. ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ