Διαγωνισμός «ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΟΥ» (2020-21)
Το σωματείο Ορίζοντες σε συνεργασία με την Ένωση Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Ν. Μαγνησίας προκηρύσσει διαγωνισμό με τίτλο «ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΟΥ» για το διδακτικό έτος 2020-2021.
Το σχολείο μας συμμετείχε στο Διαγωνισμό με ομάδα 3 μαθητών της Γ΄ τάξης:
1. Γκίκα Άντονι,
2. Παντούσα Χρυσαφένια και
3. Καραμούτα Φωτεινή.
Η ομάδα παρουσίασε το έργο της σε Λεύκωμα με τίτλο "Οι ριζες μας"
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Χαριστούλη Αργυρή
Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε το Λεύκωμα
Στις σημερινές πολυπολιτισμικές τάξεις είναι αναγκαιότητα ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δράσεων που δημιουργούν γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα σε μαθητές/τριες με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο. Το προτεινόμενο πρόγραμμα, με όχημα μία διεθνή γλώσσα, τη γλώσσα του χορού, επιχειρεί να δημιουργήσει ένα χώρο συνάντησης και συνεργασίας όλων των μαθητών/τριών του τμήματος ή της ομάδας που συμμετέχει στο πρόγραμμα.
Ο χορός αποτελεί μέσον διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς ενσωματώνει κινητικές φόρμες που προέρχονται από τον πολιτισμό λαών της Ευρώπης και λαών από άλλες ηπείρους. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει την αλληλεπίδραση ανάμεσα στους πολιτισμούς και την αναγνώριση της ισοτιμίας τους, άσχετα από τον χώρο προέλευσης. Στο πλαίσιο αυτό, η μάθηση μέσω του χορού προωθεί το δικαίωμα κάθε ατόμου για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και τη ζωή. Επίσης, ο χορός, λόγω της δυνατότητας μη λεκτικής επικοινωνίας που προωθεί, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό μέσον επαφής μεταξύ ατόμων με διαφορετική γλώσσα, φύλο, κοινωνική τάξη και εθνική καταγωγή, ειδικά στις σύγχρονες κοινωνίες, όπου υπάρχει αναγκαιότητα ανάπτυξης της διαπολιτισμικής παιδαγωγικής πράξης.
Συνδέοντας τη διαπολιτισμική εκπαίδευση με γενικές εκπαιδευτικές αρχές και αξίες, φαίνεται ότι τα παιδιά από μικρή ηλικία θα μπορούσαν να έρθουν σε επαφή με τη διαφορετικότητα ως προς την εμφάνιση, τη νοοτροπία, τα ήθη, τα έθιμα, τον τρόπο ζωής, τη γλώσσα.
Οι επιμέρους στόχοι του διαγωνισμού είναι οι εξής:
Οι μαθητές/ήτριες:
Να ερευνήσουν την προσωπική και οικογενειακή τους ιστορία, να γνωρίσουν τις ρίζες τους και να αναζητήσουν στοιχεία της ταυτότητάς τους.
Να ερευνήσουν πτυχές της τοπικής ιστορίας.
Να εξετάσουν κοινά σημεία και διαφορές ανάμεσα σε διαφορετικές παραδόσεις με επίκεντρο τον παραδοσιακό χορό και να προχωρήσουν σε συνθέσεις.
Να αντιληφθούν και να απολαύσουν τον πλούτο της πολυπολιτισμικής ομάδας.
Επιπλέον επιδιώκεται η σύσφιξη των δεσμών μεταξύ σχολείου, γονέων και τοπικής κοινωνίας, μέσα από την εμπλοκή των γονιών και του συγγενικού και κοινωνικού περίγυρου των μαθητών/τριών στο πρόγραμμα.
Ο διαγωνισμός είναι πανελλαδικός και απευθύνεται σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συγκεκριμένα της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και όλων των τάξεων του Γυμνασίου και του Λυκείου. Πρόκειται για διαγωνισμό Καλών Πρακτικών που έχει ως πυρήνα τους παραδοσιακούς χορούς που σχετίζονται με τους τόπους προέλευσης των μαθητών
Οι μαθητές/τριες προβλέπεται να εμπλακούν σε δραστηριότητες όπως:
Να αναζητήσουν την ιστορία του επιθέτου τους.
Να σχηματίσουν το οικογενειακό τους δέντρο σε συνεργασία με τους γονείς και συγγενείς τους.
Να εντοπίσουν τους τόπους με τους οποίους συνδέονται, μέσα από τη διαδρομή της οικογένειάς τους στον χώρο και τον χρόνο.
Να συγκεντρώσουν υλικό για αυτούς τους τόπους.
Με αφετηρία τους παραδοσιακούς χορούς που συνδέονται με αυτούς τους τόπους,
Να συγκεντρώσουν υλικό για τους χορούς αυτούς και τους τόπους αυτούς.
Να δημιουργήσουν πολυτροπικά κείμενα με ποικίλο υλικό (π.χ. φωτογραφίες, χάρτες, φράσεις, πληροφορίες).
Να συνθέσουν τα κείμενά τους διαμορφώνοντας το λεύκωμα με τους χορούς της τάξης
Σε όλη αυτή τη διαδικασία οι μαθητές παρουσιάζουν στην ομάδα το υλικό τους, εξηγούν, αλλά και διδάσκουν οι μεν στους δε τούς χορούς τους και τα τραγούδια τους, με συνοδοιπόρους τους γονείς και συγγενείς τους από τους οποίους μαθαίνουν και δανείζονται υλικό.
Οι δράσεις ολοκληρώνονται με τη διοργάνωση Φεστιβάλ για τις ομάδες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Οι ομάδες παρουσιάζουν τα λευκώματα που δημιούργησαν ενώ διδάσκονται και χορεύουν όλοι μαζί κάποιους από τους χορούς τους.
Τα λευκώματα πρέπει να αποσταλούν ηλεκτρονικά και ταχυδρομικά.
Επιπλέον κάθε ομάδα, σε συνεργασία με την οργανωτική επιτροπή, πρέπει να επιλέξει 1-2 από τους χορούς και να είναι σε θέση:
α) Να κάνει μία σύντομη παρουσίασή τους και
β) Να τους διδάξει στις υπόλοιπες ομάδες.