Σχολικός Κανονισμός 2023-24
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Σχολικό έτος 2023-2024
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΝΙΓΡΙΤΑΣ
Σερρών 1, 62200, Νιγρίτα
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Δείτε τον Εσωτερικό Κανονισμό εδώ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Γενικού Λυκείου Νιγρίτας βασίζεται στη νομοθεσία και στις αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες και τα τοπικά χαρακτηριστικά της σχολικής κοινότητας. Η αποδοχή και σχολαστική τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού
Ο Κανονισμός αυτός:
- Συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του σχολείου μας σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών, τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και το προεδρείο του Δεκαπενταμελούς Μαθητικού Συμβουλίου του Σχολείου.
- Έχει εγκριθεί από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου μας, καθώς και από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών (άρθρο 37, Ν.4692/2020).
- Έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου ( http://lyk- nigrit.ser.sch.gr/autosch/joomla15/).
- Έχει διανεμηθεί σε συνοπτική μορφή στους μαθητές και στις μαθήτριες.
1. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Ο σχολικός κανονισμός, που συντάσσεται με βάση την Εκπαιδευτική Νομοθεσία (άρθρο 37 του νόμου 4692 – ΦΕΚ 111 Τ. Α΄ 12-6-2020), αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και αποσκοπεί στην αυτοδέσμευση των μελών της σχολικής κοινότητας, αναγκαία για την προστασία των δικαιωμάτων τους και για τη διαμόρφωση κλίματος συνεργασίας και αμοιβαίου σεβασμού. Η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, όμως, προϋποθέτει την ύπαρξη και εφαρμογή κανόνων, την κατανομή ρόλων, αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων μαθητών/ μαθητριών, εκπαιδευτικών και γονέων, αλλά και τη συναίνεση και τη συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας στη διαμόρφωση των συνθηκών της σχολικής ζωής. Έτσι ο εσωτερικός κανονισμός με απλές και κατανοητές διατάξεις διαμορφώνει ένα περιβάλλον παιδαγωγικά και μαθησιακά κατάλληλο για να λειτουργεί το σχολείο αποτελεσματικά και χωρίς εντάσεις ή/και συγκρούσεις.
2. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
2.1. Διδακτικό ωράριο
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια των μαθημάτων και τα διαλείμματα καθορίζονται από το ΥΠΑΙΘΑ και ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του Σχολείου. Το ωράριο διαμορφώνεται ως εξής και είναι κοινό με το ωράριο του Γυμνασίου:
1η διδακτική ώρα: 08:00 – 08:45 (διάλειμμα 05 λεπτών)
2η διδακτική ώρα: 08:50 – 09:35 (διάλειμμα 10 λεπτών)
3η διδακτική ώρα: 09:45 – 10:30 (διάλειμμα 10 λεπτών)
4η διδακτική ώρα: 10:35 – 11:20 (διάλειμμα 10 λεπτών)
5η διδακτική ώρα: 11:30 – 12:10 (διάλειμμα 10 λεπτών)
6η διδακτική ώρα: 12:20 – 13:00 (διάλειμμα 05 λεπτών)
7η διδακτική ώρα: 13:05 –13:40
2.2. Προσέλευση στο σχολείο
Οι μαθητές και οι μαθήτριες
- Προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Τα μαθήματα αρχίζουν στις 08:00 π.μ.
- Χρησιμοποιούν τον ανελκυστήρα μόνο σε ειδικές περιπτώσεις (αδυναμία χρήσης της σκάλας, λόγω τραυματισμού ή ασθένειας) και αφού πάρουν άδεια από τη Διεύθυνση του σχολείου. Συνοδεύονται από εκπαιδευτικό και όχι από συμμαθητή/συμμαθήτρια.
- Γίνονται δεκτοί/δεκτές σε περίπτωση μη έγκαιρης προσέλευσης κατά την επόμενη (2η) ώρα στην τάξη, μετά από σχετική άδεια (σημείωμα) του Διευθυντή ή της Υποδιευθύντριας. Επίσης, ενημερώνεται και ο/η κηδεμόνας από τον υπεύθυνο καθηγητή/την υπεύθυνη καθηγήτρια του τμήματος.
- Οφείλουν να περάσουν σε περίπτωση αργοπορίας, οποιαδήποτε ώρα, οπωσδήποτε από το Γραφείο του Διευθυντή για να ενημερώσουν σχετικά με τον λόγο της αργοπορίας αλλά και για να πάρουν υπηρεσιακό σημείωμα.
2.3. Παραμονή στο σχολείο
- Εισέρχονται στην τάξη μόλις χτυπήσει το κουδούνι και κάθονται στα θρανία με τη διάταξη που έχει ορίσει ο υπεύθυνος καθηγητής/η υπεύθυνη καθηγήτρια.
- Με την είσοδο του καθηγητή/της καθηγήτριας πρέπει να είναι έτοιμοι/έτοιμες για την έναρξη του μαθήματος.
- Μετά την είσοδο του διδάσκοντος/της διδάσκουσας στην αίθουσα δεν επιτρέπεται η είσοδος στους μαθητές/στις μαθήτριες, παρά μόνο εάν έχουν χαρτί από τον Διευθυντή του σχολείου. Αυτός ο κανόνας ισχύει για όλες τις διδακτικές ώρες.
- Τηρούν τους κανόνες της τάξης κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
- Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα.
- Δεν καταναλώνουν φαγητά και αναψυκτικά μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας (ούτε στα διαλείμματα).
- Δεν απουσιάζουν αδικαιολόγητα από την αίθουσα, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, εφόσον έχουν προσέλθει στο σχολείο. Παρακολουθούν όλο το διδακτικό ωράριο.
- Εάν, για οποιονδήποτε λόγο, πρέπει να φύγουν, τους χορηγείται άδεια από τον Διευθυντή, ο οποίος επικοινωνεί με τον γονέα/κηδεμόνα και εξασφαλίζει τη συναίνεσή του. Βέβαια, οι απουσίες καταχωρίζονται στο απουσιολόγιο.
2.4. Αποχώρηση από το σχολείο
- Κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου δεν επιτρέπεται να βγαίνουν εκτός του αύλειου χώρου του σχολείου χωρίς άδεια για κανένα λόγο (π.χ. μετάβαση στο σπίτι, για προμήθεια τροφίμων κ.α.).
- Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να παραλάβει το παιδί του.
- Αν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν από τη λήξη των μαθημάτων, ενημερώνει τη Διεύθυνση του Σχολείου.
2.5. Ωρολόγιο Πρόγραμμα
Το Σχολείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως ορίζει το ΥΠΑΙΘΑ. Οι γονείς/ κηδεμόνες ενημερώνονται τόσο για το πρόγραμμα όσο και για αλλαγές που ίσως προκύψουν.
2.6. Απουσίες μαθητών και μαθητριών
- Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών και μαθητριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι γονείς/κηδεμόνες τους.
- Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα το Σχολείο για την απουσία των παιδιών τους.
2.7. Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων, κηδεμόνων
Η ενημέρωση μαθητών, γονέων και κηδεμόνων γίνεται:
- Μέσω της Ιστοσελίδας του Σχολείου, με συνεχή ενημέρωση για απουσίες, και για θέματα επίδοσης (βαθμοί διαγωνισμάτων) και διαγωγής.
- Τηλεφωνικά.
- Μέσω ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
- Μέσω email.
Οι επισκέψεις των γονέων/κηδεμόνων στο σχολείο για ενημέρωση γίνεται σε προγραμματισμένες από τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών ημέρες και ώρες.
3. ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ
3.1. Φοίτηση
- Η συστηματική φοίτηση των μαθητών και μαθητριών είναι υποχρεωτική.
- Η ελλιπής φοίτηση, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει το σχολικό έργο και την πρόοδό τους.
3.2. Σχολικοί χώροι
Η συνεργασία όλων είναι αναγκαία, για να διατηρηθεί ένα ευχάριστο και πολιτισμένο σχολικό περιβάλλον, κατάλληλο για μάθηση.
Για την επιτυχία αυτού του σκοπού οι μαθητές και οι μαθήτριες:
- Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής.
- Δεν ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο (προαύλιο, τοίχους, αίθουσες, κοινόχρηστους χώρους) και χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων και τους κάδους ανακύκλωσης.
- Διατηρούν το θρανίο καθαρό, σε άριστη κατάσταση και δεν αποθηκεύουν σ’ αυτό βιβλία ή σημειώσεις για μελλοντική χρήση, ώστε να διευκολύνεται το έργο του καθαρισμού του.
- Είναι υπεύθυνοι/υπεύθυνες για την καθαριότητα του πίνακα και της αίθουσας.
- Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου ελέγχεται πειθαρχικά και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον ίδιο/την ίδια και τον γονέα ή κηδεμόνα του/της.
3.3. Διάλειμμα
Ο ενδελεχής καθαρισμός και ο αερισμός των αιθουσών, ώστε να εξασφαλίζεται ένα ασφαλές περιβάλλον για τα παιδιά, αποτελούν επιτακτική ανάγκη.
Γι’ αυτό κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων:
- Όλα τα παιδιά οφείλουν να βγαίνουν στον αύλειο χώρο, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και στους διαδρόμους.
- Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/τελευταία, αφού βεβαιωθεί ότι στην αίθουσα παραμένουν μόνο οι επιμελητές/επιμελήτριες που έχουν οριστεί από τον υπεύθυνο καθηγητή/την υπεύθυνη καθηγήτρια της τάξης.
- Οι επιμελητές/επιμελήτριες ανοίγουν τα παράθυρα, σβήνουν τα φώτα και τον πίνακα, επιβλέπουν τον χώρο και απευθύνονται στη Διεύθυνση του Σχολείου, αν διαπιστώσουν κάποιο πρόβλημα.
- Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών οι χώροι όπου θα παραμένουν τα παιδιά, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες.
- Αποφεύγουν τον συνωστισμό και δεν διαγκωνίζονται προκειμένου να εξασφαλίσουν πλεονέκτημα στο κυλικείο ή οπουδήποτε αλλού.
- Δεν βγαίνουν από το σχολείο για κανένα λόγο ούτε παραγγέλνουν από έξω φαγητό (π.χ. delivery).
- Για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς που εφημερεύουν.
3.4. Εμφάνιση
- Η εμφάνιση των μαθητών και μαθητριών οφείλει να χαρακτηρίζεται από ευπρέπεια.
- Φαινόμενα επίδειξης και υπερβολές δεν συνάδουν με τη μαθητική ιδιότητα.
3.5. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
3.5.1. Ο Διευθυντής
Αναφορικά με το έργο των Διευθυντών σχολικών μονάδων (Φ/353/1/324/105657/Δ1/ 08-10-2002 ΥΠΑΙΘΑ ΦΕΚ1340 τ.Β΄16-10-2002, άρθρα 28,29,30,31,32) επισημαίνεται ότι ο Διευθυντής βρίσκεται στην κορυφή της σχολικής κοινότητας και είναι ο διοικητικός αλλά και επιστημονικός – παιδαγωγικός υπεύθυνος στο χώρο αυτό.
Ειδικότερα, ο Διευθυντής
- Είναι υπεύθυνος, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του σχολείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών και μαθητριών.
- Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα ώστε να θέσει τους στόχους για ένα σχολείο δημοκρατικό και ανοικτό στην κοινωνία και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους.
- Αναλαμβάνει διοικητικές, εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές πρωτοβουλίες και αποτελεί παράδειγμα.
- Προΐσταται των εκπαιδευτικών και συνεργάζεται μαζί τους ισότιμα. Επίσης διατηρεί και ενισχύει τη συνοχή του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, και αμβλύνει τις αντιθέσεις.
- Συνεργάζεται με τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης, τα Στελέχη της Διοίκησης, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες για την από κοινού επίτευξη των στόχων.
- Έχει την παιδαγωγική ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο και για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.
- Εφαρμόζει τους νόμους, τα προεδρικά διατάγματα, τις κανονιστικές αποφάσεις, τις εγκυκλίους και τις υπηρεσιακές εντολές των στελεχών Διοίκησης και τα προγράμματα εκπαίδευσης, είναι υπεύθυνος για την τήρησή τους και υλοποιεί τις αποφάσεις του συλλόγου των Διδασκόντων και Διδασκουσών.
- Είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς για την τήρηση της πειθαρχίας.
- Ενθαρρύνει το διδακτικό προσωπικό να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες οι οποίες συμβάλλουν στη διαπαιδαγώγηση ελεύθερων, υπεύθυνων, δημοκρατικών και ευαισθητοποιημένων πολιτών. Συντονίζει το έργο των εκπαιδευτικών, καθοδηγεί, εμπνέει, βοηθάει και παρέχει θετικά κίνητρα.
- Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς
- Προσκαλεί τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών στις συνεδριάσεις, στις οποίες και προεδρεύει.
- Σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/τις διδάσκουσες καταρτίζει το πρόγραμμα ενημέρωσης των γονέων/κηδεμόνων, το οποίο κοινοποιεί στο Σύλλογο Γονέων/ Κηδεμόνων και στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης.
3.5.2. Η Υποδιευθύντρια (Φ/353/1/324/105657/Δ1/08-10-2002 ΥΠΑΙΘΑ ΦΕΚ 1340 τ.Β΄16-10-2002, άρθρο 33):
- Εκτός από τα διακριτά της καθήκοντα, αναπληρώνει τον Διευθυντή σε όλες τις λειτουργίες του και τον βοηθά στο καθημερινό του έργο.
- Συνεργάζεται μαζί του και τον βοηθά για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
- Διαχειρίζεται την ιστοσελίδα του σχολείου και την ενημερώνει ώστε να είναι συνεχής η ενημέρωση μαθητών/μαθητριών, γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών.
3.5.3. Οι εκπαιδευτικοί
Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών, όπως και οι τυχόν παραβάσεις αυτών, καθώς και οι σχέσεις τους με τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας, περιγράφονται από την αντίστοιχη Εκπαιδευτική Νομοθεσία (Φ/353/1/324/105657/Δ1/08-10-2002 ΥΠΑΙΘΑ ΦΕΚ 1340 τ.Β΄16-10-2002, άρθρα 36,37,38,39), την οποία και οφείλουν όλοι/όλες οι εκπαιδευτικοί να τηρούν.
Στο έργο τους περιλαμβάνεται η διδασκαλία, η εκπαίδευση και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών και μαθητριών.
Στο πλαίσιο αυτό οι εκπαιδευτικοί:
- Συνεργάζονται με τα παιδιά, σέβονται την προσωπικότητά τους και εμπνέουν σε αυτά δημοκρατική συμπεριφορά, κυρίως με το παράδειγμά τους.
- Αντιμετωπίζουν όλα τα παιδιά ισότιμα και δίκαια, χωρίς διακρίσεις και μεροληπτική συμπεριφορά.
- Ενθαρρύνουν τους μαθητές και τις μαθήτριες να συμμετέχουν στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για σχολικά και μαθητικά θέματα και καλλιεργούν πνεύμα συλλογικότητας.
- Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος συνεργασίας και συνεχούς επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
- Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίνεται στην ευπρεπή συμπεριφορά των μαθητών και των μαθητριών είτε μεταξύ τους είτε προς τον καθηγητή/την καθηγήτρια.
- Συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους γονείς και τον αρμόδιο Σύμβουλο Εκπαίδευσης, στον οποίο έχει ανατεθεί η παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου, για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, πάντα με σεβασμό στην προσωπικότητα και τα δικαιώματα των παιδιών.
Με αυτό το πνεύμα η δίκαιη συμπεριφορά και ο παιδαγωγικός τρόπος επικοινωνίας εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών πρέπει να επιβεβαιώνεται καθημερινά στην πράξη και να στηρίζεται:
α) στον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν τα παιδιά.
β) στον τρόπο με τον οποίο βαθμολογούν και αξιολογούν τους μαθητές και τις μαθήτριες.
γ) στον τρόπο με τον οποίο εκτονώνουν εντάσεις μέσα στην τάξη και στην αποφασιστικότητα με την οποία αντιμετωπίζουν ενδεχόμενες δυσλειτουργίες.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η σωστή λειτουργία του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν υπόψη τους τα παρακάτω:
- Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο, αλλά και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
- Κατά την έναρξη του μαθήματος δεν επιτρέπουν την είσοδο σε μαθητές/μαθήτριες που αργούν, δηλαδή έρχονται μετά τον καθηγητή/την καθηγήτρια. Συνεπώς, βάζουν απουσία με τη σχετική αιτιολόγηση στο Απουσιολόγιο. Οι μαθητές αυτοί/Οι μαθήτριες αυτές γίνονται δεκτοί/δεκτές στο μάθημα την επόμενη ώρα.
- Κατά την ώρα του μαθήματος οι άδειες για έξοδο μαθητή/μαθήτριας από την αίθουσα (για τουαλέτα ή άλλο λόγο) πρέπει να είναι περιορισμένες, αφενός επειδή τα παιδιά πρέπει να μάθουν να αξιοποιούν το χρόνο του διαλείμματος και αφετέρου επειδή δεν είναι δυνατός ο έλεγχός τους εκτός αίθουσας.
- Με βάση την κείμενη νομοθεσία απαγορεύονται τα κινητά τηλέφωνα, ακόμη και απενεργοποιημένα ή σε αθόρυβη λειτουργία. Κάθε παρέκκλιση συνιστά αιτία παιδαγωγικού ελέγχου.
- Με τη λήξη του μαθήματος ο καθηγητής/η καθηγήτρια μεριμνά ώστε να φύγουν όλα τα παιδιά από την αίθουσα και να παραμείνουν μόνο οι επιμελητές/οι επιμελήτριες.
- Για κάθε ωριαία απομάκρυνση ενημερώνεται ο Διευθυντής. Στη συνέχεια ενημερώνονται οι γονείς/κηδεμόνες του παιδιού (από τη διεύθυνση του σχολείου ή, αν υπάρχει λόγος, από τον καθηγητή/από την καθηγήτρια).
- Το βιβλίο ύλης συμπληρώνεται κάθε ώρα από τον διδάσκοντα/τη διδάσκουσα, με την παράγραφο που διδάχθηκε αλλά και τις διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποίησε (ομάδες εργασίας, ΤΠΕ κλπ).
Οι καθηγητές και καθηγήτριες
- Οφείλουν να είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι/ες με τους μαθητές και τις μαθήτριες που αντιμετωπίζουν ενδοσχολικά προβλήματα (π.χ. περιθωριοποίηση, σχολική βία κλπ) ή/και εξωσχολικά προβλήματα (κοινωνικά, οικονομικά κλπ) και ενημερώνουν άμεσα τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών, ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
- Ενθαρρύνονται και στηρίζονται από τη Διεύθυνση του σχολείου για την πραγματοποίηση δράσεων που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, συμμετοχή σε προγράμματα, σε επιστημονικούς διαγωνισμούς, σε αθλητικούς αγώνες, σε θεατρικές παραστάσεις κ.ά.
- Διδάσκουν τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών.
- Εφαρμόζουν νέες διδακτικές πρακτικές που κάνουν πιο αποδοτική τη διδασκαλία και πιο ενεργητική τη συμμετοχή των παιδιών, με στόχο τη γνωστική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Έτσι, σε συνεννόηση με τη διεύθυνση του σχολείου, μπορεί ένας/μια εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει διάφορα εργαλεία που παρέχει η σύγχρονη παιδαγωγική και η τεχνολογία (π.χ. χρήση της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου ή δημιουργία ψηφιακής τάξης).
- Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα με επιμόρφωση αλλά και αυτοεπιμόρφωση.
- Αξιολογούν αντικειμενικά τους μαθητές και τις μαθήτριες και ενημερώνουν τόσο τους ίδιους/τις ίδιες όσο και τους γονείς/κηδεμόνες τους.
3.5.4. Οι μαθητές/μαθήτριες
Κατά την παραμονή τους στο χώρο του σχολείου οφείλουν:
- Να συμπεριφέρονται με κοσμιότητα και σύμφωνα με τον σχολικό κανονισμό και τους νόμους της Πολιτείας.
Στόχος είναι αφενός η εξασφάλιση και τήρηση της τάξης, ώστε να διεξάγεται απρόσκοπτα η εκπαιδευτική διαδικασία και αφετέρου η ανάπτυξη ατομικής και κοινωνικής υπευθυνότητας, αυτοπειθαρχίας και σεβασμού προς τους κανόνες της σχολικής ζωής.
- Να συμβάλλουν στην εμπέδωση ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, και εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός οφείλουν:
(α) να σέβονται όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (τους/τις εκπαιδευτικούς, το βοηθητικό προσωπικό, τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες, αλλά και τον εαυτό τους).
(β) να αποφεύγουν κάθε μορφή ενδοσχολικής βίας:
1. ειρωνικά σχόλια, κακόβουλη κριτική, προσβολές, ύβρεις, υπονοούμενα και διάδοση φημών.
2. χρήση, φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών/των συμμαθητριών τους, χωρίς άδεια.
3. σωματική βία
4. αποκλεισμό από ομαδικές δραστηριότητες (εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές) ή παρακίνηση τρίτων για την απομόνωσή τους.
5. ηλεκτρονική παρενόχληση με μηνύματα ή οπτικό υλικό.
(γ) να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα:
1. συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
2. απευθύνονται στον/στην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό τμήματος ή στις Συμβούλους Σχολικής Ζωής.
3. απευθύνονται στον Διευθυντή.
(δ) σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης συμπεριφοράς, να αντιδρούν άμεσα και να ακολουθούν την διαδικασία που προαναφέρθηκε.
(ε) να απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του σχολείου ζητώντας βοήθεια για οτιδήποτε τους προβληματίζει ή τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη και αποδοτική σχολική ζωή.
- Να υποστηρίζουν και να διεκδικούν τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει ο νόμος, αλλά και στην εφαρμογή τους.
- Να επιδιώκουν και να συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών (εξοικονόμηση ενέργειας, ανακύκλωση υλικών, συνετή χρήση των εκπαιδευτικών μέσων).
- Να ακολουθούν το πρόγραμμα και τις οδηγίες των συνοδών εκπαιδευτικών και να συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια στις σχολικές εκδηλώσεις και στις γιορτές αλλά και στους περιπάτους, στις εκδρομές και στις μορφωτικές επισκέψεις που οργανώνει το σχολείο.
- Να γνωρίζουν ότι:
1. για να μετακινηθούν μέσα στην αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο ή για να απουσιάσουν, ζητούν άδεια από τον καθηγητή/από την καθηγήτριά τους.
2. το μάθημα τελειώνει με το χτύπημα του κουδουνιού, αλλά δεν αποχωρούν πριν τους δώσει άδεια ο καθηγητής/η καθηγήτρια.
3. δεν πρέπει να ξεπερνούν τα όρια της ευπρέπειας στο όνομα του φιλικού κλίματος που υπάρχει στην τάξη.
4. για να μιλήσουν, σηκώνουν το χέρι και περιμένουν να τους δοθεί ο λόγος.
5. ο δημοκρατικός διάλογος είναι ζητούμενο κατά τη μαθησιακή διεργασία, αλλά η αυθάδεια και οι αντιρρήσεις που διατυπώνονται με αγένεια συνιστούν κακή συμπεριφορά και αντιμετωπίζονται αναλόγως.
6. οφείλουν να συμμετέχουν σε καινοτόμες μορφές διδασκαλίας (π.χ. e-class, moodle, εκπαιδευτικά σενάρια κ.α.) στο πλαίσιο των μαθημάτων, σύμφωνα με την εκτίμηση των καθηγητών/καθηγητριών τους.
7. οι πρόεδροι των τμημάτων είναι οι κατ' εξοχήν αρμόδιοι να επικοινωνούν με τη Διεύθυνση για θέματα που αφορούν το τμήμα τους.
8. το σχολικό βιβλίο τους παρέχεται δωρεάν και δεν πρέπει να το καταστρέφουν.
9. η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Αν προκαλέσουν κάποια βλάβη ή/και ζημιά, θα πρέπει να την αποκαταστήσουν.
10. μπορούν, σε περίπτωση ανάγκης, να επικοινωνούν με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.
11. δεν φέρουν μαζί τους στο σχολείο χρήματα ή αντικείμενα αξίας. Σε περίπτωση απώλειας το σχολείο δεν φέρει ευθύνη.
12. για τις παραβάσεις προβλέπονται παιδαγωγικά μέτρα τα οποία κλιμακώνονται ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος.
13. απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή μαθητή/μαθήτριας σε περιπάτους, εκδρομές ή μορφωτικές επισκέψεις είναι η ενυπόγραφη έγκριση συμμετοχής του/της από γονέα ή κηδεμόνα.
14. σε περιπάτους και διδακτικές επισκέψεις απομάκρυνση μαθητή/μαθήτριας από την ομάδα επιτρέπεται μόνο μετά από άδεια του/της αρχηγού.
3.5.5. Μαθητικές κοινότητες
Κάθε χρόνο και μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου οι μαθητές εκλέγουν τους εκπροσώπους τους, δηλαδή τα πενταμελή συμβούλια των τμημάτων και το δεκαπενταμελές μαθητικό συμβούλιο του σχολείου που τους εκπροσωπεί έναντι όλων, προωθώντας το έργο της σχολικής μονάδας και τα αιτήματα των μαθητών, μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες και συνεργατικό πνεύμα. Ο τρόπος λειτουργίας, οι δυνατότητες και οι υποχρεώσεις των μαθητικών κοινοτήτων προβλέπονται λεπτομερειακά από Γ2/4094/23-09-1986 Απόφαση του ΥΠΑΙΘΑ. Η συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα (με τη χρήση κωδικού), αλλά και στη διεύθυνση http://lyk-nigrit.ser.sch.gr/mathkoin.pdf
3.6. Αντιγραφή – Κάπνισμα/Αλκοόλ – Κινητά
3.6.1. Αντιγραφή
Η συνεργασία μαθητών και μαθητριών στη διάρκεια γραπτής εξέτασης και η αντιγραφή από οποιοδήποτε βοήθημα, θεωρούνται σοβαρά παραπτώματα και τιμωρούνται αυστηρά.
3.6.2. Κάπνισμα – Κατανάλωση Αλκοόλ
- Το κάπνισμα δεν επιτρέπεται στο χώρο του σχολείου (Ν.3868/2010 και εγκύκλιος 120995/30-9-2010 του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, νόμος 24(Ι)/2017 και Γ.Π. /Δ2β/οικ.8809/31-01-2018 εγκύκλιος του υπουργείου Υγείας). Δεν επιτρέπεται ούτε στις εξωσχολικές δραστηριότητες, τις εκδηλώσεις και τις εκδρομές. Η παράβαση ελέγχεται παιδαγωγικά και πειθαρχικά από τους/τις εκπαιδευτικούς και πειθαρχικά από τους/τις Επόπτες/Επόπτριες Δημόσιας Υγείας.
- Απαγορεύεται αυστηρά το αλκοόλ καθώς και η κατοχή και χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, εντός του σχολείου αλλά και κατά τη διάρκεια εξωσχολικών δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων και εκδρομών. Η κατοχή και χρήση αλκοόλ και ουσιών ελέγχονται αυτοδίκαια και συνιστούν παράπτωμα που ελέγχεται παιδαγωγικά και πειθαρχικά.
3.6.3. Κινητά Τηλέφωνα
•Απαγορεύεται η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων ή άλλων συσκευών καταγραφής και αναπαραγωγής ήχου και εικόνας από τους μαθητές και τις μαθήτριες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο [στο κτίριο και στους υπαίθριους χώρους] με βάση εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ (εγκύκλιος Γ2/132328/12-2006/ΥΠΑΙΘΑ και τη με Αρ.πρωτ.Φ.25/103373/Δ1/22-06-2018/ εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ).
Για οποιαδήποτε ανάγκη επικοινωνίας είναι στη διάθεσή τους τα τηλέφωνα της σχολικής μονάδας.
•Απαγορεύεται η χρήση οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής κατά τη διάρκεια του μαθήματος, χωρίς την έγκριση του καθηγητή/της καθηγήτριας.
Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με τις κυρώσεις που προβλέπονται στο Π.Δ.104/1979 (ΦΕΚ23Α΄) και στο άρθρο 31 της 10645/ΓΔ4/23-1-2018 υπουργικής απόφασης.
3.7. Παιδαγωγικός Έλεγχος
H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος είναι σημαντικός παράγοντας της διαδικασίας αντιμετώπισης της παραβατικότητας στο σχολείο.
Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος:
1. Η προαγωγή ατμόσφαιρας αμοιβαίου σεβασμού, ενθάρρυνσης και υποστήριξης
2. Η απαγόρευση της βίας
3. Η δημιουργία προστατευτικού περιβάλλοντος που να αποτρέπει τον εκφοβισμό
4. Η καλλιέργεια του σεβασμού της διαφορετικότητας
5. Η προώθηση της συνεργατικής μάθησης
6. Η σύνδεση του Σχολείου με την οικογενειακή ζωή
7. Η προαγωγή της ισότητας και της συμμετοχής όλων.
Σε περίπτωση που μαθητές/μαθήτριες προβαίνουν σε μη αποδεκτές συμπεριφορές με βάση τον κανονισμό:
- Συνεργάζονται οι γονείς/κηδεμόνες με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, τις Συμβούλους Σχολικής ζωής, τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.
- Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
- Σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται. Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, οφείλει να λειτουργεί έτσι ώστε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
- Αν η συμπεριφορά τους δεν εναρμονίζεται με την ιδιότητά τους και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του Σχολείου, τότε αντιμετωπίζουν τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία τους.
- Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/μαθητριών στο Σχολείο αντιμετωπίζονται με βάση την κείμενη νομοθεσία.
3.8. Σχολικές Δραστηριότητες
Το Σχολείο:
- Οργανώνει δραστηριότητες με στόχο τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους σχεδιασμός. Μέσα από τις δραστηριότητες αυτές τα παιδιά εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, τις συνδέουν με τη ζωή, αποκτούν δεξιότητες ζωής, ευαισθητοποιούνται σε διάφορα κοινωνικά θέματα και διευρύνουν τους ορίζοντες τους.
- Επιδιώκει την ευαισθητοποίηση των γονέων/κηδεμόνων και τη συμμετοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών σε επετειακές, μορφωτικές, πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, καθώς και τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς και δράσεις.
3.9. Λειτουργία Σχολικών Εργαστηρίων
3.9.1. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών
Τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας) περιλαμβάνουν εργαστηριακές δραστηριότητες, οι οποίες επιλέγονται προσεκτικά, ώστε να είναι κατάλληλες για το σχολικό εργαστήριο.
Προκειμένου να διασφαλιστεί ένα ασφαλές εργαστηριακό μάθημα υπάρχουν κανόνες που πρέπει να τηρούνται σχολαστικά από όλους και όλες.
Σε κάθε δραστηριότητα, αν κρίνεται αναγκαίο, μπορούν να δίνονται και συμπληρωματικοί κανόνες ασφαλείας.
Εκτός αυτών, οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να σέβονται τη σχολική περιουσία, προφυλάσσοντας τα όργανα και τον εξοπλισμό της αίθουσας από οποιαδήποτε φθορά, για την οποία θα είναι υπόλογοι/υπόλογες, εφόσον προκύψει από δική τους υπαιτιότητα.
3.9.2. Εργαστήρια Πληροφορικής και Εφαρμογών ΗΥ (ΣΕΠΕΗΥ)
Στα εργαστήρια Πληροφορικής και Εφαρμογών ΗΥ (ΣΕΠΕΗΥ) και στο πλαίσιο δραστηριοτήτων είτε στο μάθημα της Πληροφορικής είτε σε άλλα μαθήματα που χρησιμοποιούν τις Νέες Τεχνολογίες, οι μαθητές και οι μαθήτριες, με τη βοήθεια υπολογιστικών εργαλείων και τεχνικών, πειραματίζονται, δημιουργούν και ανακαλύπτουν τη γνώση.
Προκειμένου να διασφαλιστεί ένα ασφαλές εργαστηριακό περιβάλλον, σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλούς δικτύωσης (SaferInternet), υπάρχουν κανόνες που πρέπει να τηρούνται σχολαστικά από όλους και όλες. Εκτός αυτών, οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να σέβονται τη σχολική περιουσία, προφυλάσσοντας τον εξοπλισμό της αίθουσας από οποιαδήποτε φθορά, για την οποία θα είναι υπόλογοι/ες, εφόσον προκύψει από δική τους υπαιτιότητα.
4. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ – ΣΧΟΛΕΙΟΥ
4.1. Γονείς και Κηδεμόνες
Σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει το καθεστώς των ηλεκτρονικών εγγραφών, φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή/της μαθήτριας, εκτός από ειδικές περιπτώσεις, θεωρούνται και οι δύο γονείς, πατέρας και μητέρα. Σε περίπτωση που αυτοί κατοικούν έξω από τα όρια του Δήμου Βισαλτίας, ορίζουν από κοινού τρίτο πρόσωπο ως κηδεμόνα του παιδιού τους με συμβολαιογραφική πράξη. Σε περίπτωση διακοπής της έγγαμης συμβίωσης, κηδεμόνας του παιδιού θεωρείται ο γονέας που ορίζεται με δικαστική απόφαση, η οποία πρέπει να προσκομίζεται στο σχολείο.
Ειδικότερα:
- Οι γονείς/κηδεμόνες εγγράφουν τον μαθητή/τη μαθήτρια για κάθε σχολική τάξη στο τέλος της σχολικής χρονιάς για το επόμενο διδακτικό έτος. Προηγείται η ηλεκτρονική εγγραφή και ακολουθεί η δια ζώσης εγγραφή εντός των καθορισμένων προθεσμιών. Σε περίπτωση μετεγγραφής του παιδιού σε άλλο σχολείο ενημερώνουν άμεσα το σχολείο, το οποίο θα τους υποδείξει τα βήματα της ακολουθητέας διαδικασίας.
- Οι γονείς/κηδεμόνες είναι καλό να ενημερώνουν τον Διευθυντή και τους/τις εκπαιδευτικούς για θέματα υγείας των παιδιών ή σχετικά με θέματα της οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης τους, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και τη συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά τους και να αντιμετωπίσουν με ευαισθησία τα ιδιαίτερα προβλήματα των παιδιών.
- Οι γονείς/κηδεμόνες δεν παραλείπουν να ενημερώνονται τακτικά από την ιστοσελίδα του σχολείου για τη φοίτηση, την επίδοση και τη συμπεριφορά των μαθητών και των μαθητριών.
- Όταν ο μαθητής ή η μαθήτρια απουσιάζει, οι γονείς ενημερώνουν τηλεφωνικά τη Διεύθυνση του σχολείου σε εύλογο χρονικό διάστημα και σε κάθε περίπτωση έως 09:30 π.μ. Η φοίτηση (απουσίες) των μαθητών και των μαθητριών Λυκείου διέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 23,28 και 32 της υπουργικής απόφασης 10645/ΓΔ4/23-1-2018.
4.2. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου – Οικογένειας
Είναι πολύ σημαντική για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών καθώς και με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.
Οι γονείς/κηδεμόνες των παιδιών πρέπει να συνεργάζονται αρμονικά με τη Διεύθυνση του σχολείου και τον Σύλλογο των Διδασκόντων και Διδασκουσών:
1. για τον έλεγχο και παρακολούθηση της διαγωγής και επίδοσης των παιδιών τους σε τακτική βάση.
2. για την επίλυση ζητημάτων που τυχόν θα προκύψουν.
4.3. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
- Αποτελείται από γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών του σχολείου.
- Φέρει την επωνυμία του σχολείου.
- Συνεργάζεται με τη Διεύθυνση του σχολείου, τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου για θέματα που αφορούν:
α) στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, β) στη διοργάνωση ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων, δραστηριοτήτων και προγραμμάτων καθώς και γ) στην καλλιέργεια ενός θετικού, συνεργατικού κλίματος μεταξύ όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής.
4.4. Σχολικό Συμβούλιο
Σύμφωνα με το Άρθρο 107 για τα Σχολικά συμβούλια (Nόμος υπ’ αριθμ. 4823 Αρ. Φύλλου 136/3-8-2021):
1. Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί επταμελές Σχολικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από:
α) Τον Διευθυντή
β) Δύο εκπρόσωπους του Δήμου
γ) Τρεις εκπαιδευτικούς
δ) Έναν εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων.
Για τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, και ένας/μια εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας.
2. Το Σχολικό Συμβούλιο:
α) εισηγείται στον Διευθυντή Σχέδια Δράσης της σχολικής μονάδας που αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία της καθώς και συγκεκριμένα Σχέδια αντιμετώπισης των κρίσεων.
β) συμβάλλει στη διοργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων και συνεργάζεται με τοπικούς φορείς.
γ) συνεργάζεται με το Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και τη Σχολική επιτροπή για ζητήματα υλικοτεχνικής υποδομής, με τις μαθητικές κοινότητες και με το Σύλλογο αποφοίτων (εφόσον υπάρχει).
4.5. Η σημασία της σύμπραξης όλων
Είναι αναγκαία η σύμπραξη όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής για να μπορέσει το σχολείο να πετύχει στην αποστολή του και στους στόχους που έχει θέσει.
5. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΠΙΘΑΝΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ
5.1. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Ο Διευθυντής του Σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.
5.1.1. Κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- Κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του.
- Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους.
5.1.2. Προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα:
- Επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
- Ο Διευθυντής ενημερώνει τους μαθητές/τις μαθήτριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
5.1.3. Καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων
Όλοι (εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες, γονείς ή κηδεμόνες, Διευθυντής, προσωπικό) οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/αρμόδιες υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
5.2. Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Αφού εξέλθουν όλοι και όλες από το κτίριο, σύμφωνα με το σχέδιο εκκένωσης που ακολουθεί, συγκεντρώνονται:
- στο γήπεδο βόλεϊ μεταξύ του κτιρίου και του ΔΑΚ (Δημοτικού Αθλητικού Κέντρου) Νιγρίτας ή
- στη γωνία του αύλειου χώρου μεταξύ του Σχολικού Συγκροτήματος, του δρόμου και του ΔΑΚ Νιγρίτας.
5.3. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και προς τούτο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.
Ακολουθεί το σχέδιο εκκένωσης του ΓΕΛ Νιγρίτας.
6. Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του Κανονισμού αυτού
- Ο Κανονισμός συντάχθηκε με στόχο να ρυθμίσει τις συνθήκες της καθημερινής σχολικής ζωής, ώστε να διασφαλίζεται η τάξη και η ομαλότητα, να διευκολύνεται το εκπαιδευτικό έργο και να ενισχύεται η παρεχόμενη παιδεία. Για την εφαρμογή του, όμως, απαιτείται η συναίνεση όλων των συντελεστών της σχολικής ζωής και η από μέρους τους αποδοχή των κανόνων που περιλαμβάνει, καθώς και η βούληση να τους τηρήσουν. Για το λόγο αυτό και υπογράφεται από τους εκπροσώπους της σχολικής κοινότητας.
- Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
- Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών προς ενημέρωσή τους.
Νιγρίτα, 22 Σεπτεμβρίου 2023
Ο Διευθυντής
κύριος Παπακωνσταντίνου Στάθης
Εγκρίνεται
Ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης
κύριος Καραβασίλης Γεώργιος
Ο Διευθυντής Δ/θμιας Εκπαίδευσης Σερρών
κύριος Σωτηριάδης Δημήτριος