1ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου

 

Το σχολείο μας ανέλαβε την οργάνωση και διεξαγωγή του τοπικού Διαγωνισμού σε επίπεδο νομού Σερρών της προκριματικής φάσης του 1ου Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού Φιλοσοφικού Δοκιμίου με θέμα ««Η φιλοσοφία ως τρόπος ζωής» Αρχαία ελληνική φιλοσοφία», που τελεί υπό την αιγίδα του ΥΠΔΒΜΘ και οργανώνει το Πανεπιστήμιο Πατρών (ΠΠ) διά του Τμήματος Φιλοσοφίας του Παν/μίου σε συνεργασία με την Ελληνική Φιλοσοφική Εταιρεία (ΕΦΕ) και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών (Ελλάδας) του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (ΚΕΣ) καθώς και με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων (ΠΕΦ).  

 

Το σχολείο μας συμμετείχε στον Προκριματικό Διαγωνισμό Φιλοσοφικού Δοκιμίου  με 3 μαθήτριες της Β΄ τάξης (Θεωρητικής κατεύθυνσης):

 

1. Αβραμίδου Μαρία, 2. Λαγούδα Ελευθερία και 3. Λέων Μαρία Θεοδώρα.

 

Ο διαγωνισμός είχε γενικό θέμα «Η φιλοσοφία ως τρόπος ζωής» Αρχαία ελληνική φιλοσοφία και ειδικότερες θεματικές περιοχές:

 

1η Θεματική περιοχή: «Οι τρεις τρόποι του βίου – Υπεροχή του Θεωρητικού βίου»,

 

2η Θεματική περιοχή: «Σχέσεις Ηθικής και Πολιτικής» 

 

3η Θεματική περιοχή: «Φιλία στον Αριστοτέλη».

 

Η ομάδα προετοιμάστηκε και για τις τρείς θεματικές περιοχές.

 

Ο Προκριματικός Διαγωνισμός έγινε στις 18 Φεβρουαρίου 2012, ημέρα Σάββατο στο σχολείο μας, που είναι και το Εξεταστικό Κέντρο του νομού Σερρών.

 

Στον  τελικό δεν εκπροσωπήθηκε το σχολείο μας, ωστόσο είχαμε καλή βαθμολογική παρουσία.

 

Μάλιστα η μαθήτρια Αβραμίδου Μαρία, ήταν 27η στη σειρά κατάταξης με βαθμό 17, ενώ στην τελική φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν 26 παιδιά. Για το λόγο αυτό η οργανωτική επιτροπή του Διαγωνισμού απέστειλε στο σχολείο μας Βραβείο για την εν λόγω μαθήτρια, για την επίδοσή της στην προκριματική φάση του διαγωνισμού.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Χαριστούλη Αργυρή

Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου

 Έγκριση ΥΠ.Π.Ε.Θ. & Ορθή Επανάληψη Κανονισμού, Εγκυκλίου - 7ος Παν. Μαθ. Διαγωνισμός Φιλ. Δοκιμίου

 

screenaddicts

 

Αξιότιμοι Κύριοι και Κυρίες,

Αποστέλλουμε εκ νέου τον Κανονισμό και την Εγκύκλιο της Επιστημονικής και Οργανωτικής Επιτροπής του Τμήματος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών σχετικά με τον 7ο Πανελλαδικό Μαθητικό Διαγωνισμό Φιλοσοφικού Δοκιμίου. Τα δύο έγγραφα έχουν ενημερωθεί βάσει των νέων οδηγιών για το Σχολικό Έτος 2017-2018, όσον αφορά τους διαγωνισμούς, που υπέδειξε έπειτα από παρέμβασή του το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) και συνοδεύονται από τη γνωμοδότηση του ΥΠ.Π.Ε.Θ (με αριθμό πρωτ.38787/2018 έγγραφο του ΥΠ.Π.Ε.Θ ψηφιακά υπογεγραμμένο). 

Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει οι ημερομηνίες των εξετάσεων έχουν μετακινηθεί:

(1) Προκριματική φάση: από τις 10 Μαρτίου 2018 στις 17 Μαρτίου 2018,

(2) Τελική φάση: από τις 20-21 Απριλίου 2018 στις 27-28 Απριλίου 2018.

Επίσης, στα επισυναπτόμενα αρχεία θα βρείτε την απαραίτητη δήλωση γονικής συναίνεσης. Ο διαγωνιζόμενος μαθητής θα την παραδώσει υπογεγραμμένη από τον γονέα ή τον κηδεμόνα του στους υπεύθυνους της εξέτασης. Οι δηλώσεις γονικής συναίνεσης (το σύνολό τους, καθώς η ανωνυμία της εξέτασης δεν θα επιτρέψει επιλογή) θα αποσταλούν μαζί με τα γραπτά των επιτυχόντων μαθητών, για την επόμενη φάση, στο Πανεπιστήμιο Πατρών, βάσει της διαδικασίας που υποδεικνύεται μέσω της Εγκυκλίου.

Τέλος, επειδή υπάρχει αρκετά μεγάλος αριθμός μαθητών που δεν έχει ενημερωθεί και επιθυμεί να συμμετάσχει στον Διαγωνισμό, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να δηλώνουν το όνομά τους στη Διεύθυνση των Σχολικών τους Μονάδων, το αργότερο έως τη Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018.

Θα σας παρακαλούσαμε να ενημερώσετε άμεσα τα Λύκεια της αρμοδιότητάς σας και να προωθήσετε τα επισυναπτόμενα έγγραφα.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινήσεις.Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία,

Με εκτίμηση,


Εκ της Συντονιστικής Επιτροπής,
Επίκουρος Καθηγητής Στασινός Σταυριανέας
Τμήμα Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Πατρών
Υ.Γ. Επισυναπτόμενα Έγγραφα (4):
  1. Έγκριση του ΥΠ.Π.Ε.Θ,
  2. Κανονισμός 7ου Διαγωνισμού,
  3. Εγκύκλιος 7ου Διαγωνισμού,
  4. Δήλωση Γονικής Συναίνεσης

7ος Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου

img4 12 

1. Θέμα του Διαγωνισμού:
«Φιλοσοφία και Τεχνολογία»
Η φιλοσοφία ως στοχασμός πάνω στους όρους ζωής και ύπαρξης του ανθρώπου επικεντρώνεται στη συνυφασμένη με την ιδιαίτερη νοημοσύνη του ανθρώπου ανάπτυξη τεχνολογιών που διαμορφώνουν τις συνθήκες του βίου. Η φύση ως πλαίσιο πραγμάτωσης της ανθρώπινης κατάστασης αποτελεί το πεδίο όπου το ζώο που κοπιάζει (animal laborans) εξελίσσεται σε άνθρωπο τεχνουργό (homo faber). Ο άνθρωπος δεν είναι όμως απλά χρήστης εργαλείων ως μέσων για την πραγμάτωση πρακτικών σκοπών, αλλά κυρίως ένα ον, το οποίο συλλαμβάνει, εφευρίσκει και δημιουργεί παραγωγικά ως ποιητικό αίτιο υλικά αντικείμενα, προκειμένου αυτά να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του. Επομένως το ίδιο το φυσικό περιβάλλον αναδιαμορφώνεται μέσω της τεχνολογίας σε ένα κατακυριευμένο χώρο εγκατάστασης ανθρώπινων κοινωνιών. Υπό το ανωτέρω πρίσμα ανακύπτει μια σειρά ερωτημάτων που αφορούν τη σχέση του ανθρώπινου βίου με την ικανότητα του ανθρώπινου νοείν προς το τεχνο-λογείν:
α) οντολογικά ερωτήματα, σχετικά με την αυτονόμηση του «φυσικού ανθρώπου» από τον περιβάλλοντα «φυσικό κόσμο». Καταλαμβάνει ο άνθρωπος ως «ζώον λόγον έχον» και ως «μηχανικός του κόσμου» ένα ιδιαίτερο οντολογικό στάτους σε σχέση με το οργανικό και ανόργανο περιβάλλον; Πόσο απελευθερωτική είναι η τεχνολογία σε σχέση με την υπαγωγή του ανθρώπου σε φυσικές αιτιότητες;
β) γνωσιοθεωρητικά ερωτήματα, σχετικά με την υφή του κόσμου που καλείται να διαχειρισθεί ο άνθρωπος. Εάν ο κόσμος έχει μια συγκεκριμένη δομή, πώς η ανθρώπινη νοημοσύνη μπορεί να αντιστοιχηθεί συστηματικά προς αυτή; Πώς η αντίληψη για την μαθηματική, γεωμετρική, μηχανική ή άλλη δομή του κόσμου οδηγεί σε ένα τεχνολογικό πολιτισμό της εποχής μας;
γ) ηθικά ερωτήματα, σχετικά με τα όρια έρευνας, ανάπτυξης και εφαρμογής νέων τεχνολογιών που μεταβάλλουν ριζικά τις παραδοσιακές σχέσεις των ανθρώπων καθώς και το ίδιο το περιβάλλον του βίου. Πώς μπορούν ηθικές αξίες να σταθμισθούν με τρόπο που να επιτρέπει την απόλαυση των ωφελημάτων της τεχνολογίας χωρίς να κλονίζονται οι ηθικές βάσεις της συμβίωσης των ανθρώπων μεταξύ τους και παράλληλα το σεβασμό του φυσικού περιβάλλοντος;
δ) πολιτικά ερωτήματα, σχετικά με την συναρμογή γνώσης και εξουσίας μέσω της ανάπτυξης της τεχνολογίας. Εάν η γνώση αποτελεί εν τοις πράγμασι εξουσία, πώς η ίδια η άσκηση εξουσίας μεταβάλλεται από την τεχνολογία σήμερα; Ποια η σχέση προσωπικής ελευθερίας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ψηφιακής κοινωνικότητας;
Η τεχνολογία είναι ως εκ τούτου όχι ένα «πραξεολογικό έτερον» σε σχέση με την ύπαρξη αλλά αχώριστα δεμένη με την ίδια την ανθρώπινη συνείδηση. Ο άνθρωπος ή είναι τεχνουργός ή δεν είναι άνθρωπος!
---------
2. Βιβλιογραφία
Αριστοτέλης. Φυσικά, Βιβλίο Β, μτφρ. Βασίλης Κάλφας, Εκδόσεις Νήσος: Αθήνα (2016). Κεφάλαια 1, 3 και 8, 9.
Άρεντ, Χάνα. Η ανθρώπινη κατάσταση (Vita Activa), μτφρ. Στέφανος Ροζάνης, Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, Εκδόσεις Γνώση: Αθήνα (1η έκδοση 1986). Κεφάλαια 3 και 4.
Ιντε, Ντον. Φιλοσοφία της Τεχνολογίας, μτφρ. Νίκος Πλεύρης, Δημήτρης Παπαγιαννάκος, Paragon House: Αθήνα (2004).
Μαμφορντ, Λιούις. Τέχνη και Τεχνική, μτφρ. Βασίλης Τομανάς, Εκδόσεις Νησίδες: Θεσσαλονίκη (2011).
Σέννετ, Ρίτσαρντ. Ο Τεχνίτης, μτφρ. Βασίλης Τομανάς, Εκδόσεις Νησίδες: Θεσσαλονίκη (1η έκδοση 1997).
Χάιντεγγερ, Μάρτιν, Περί πολιτικής, Περί αλήθειας, Περί Τεχνικής, μτφρ. Δημήτρης Τζωρτζόπουλος, Εκδόσεις Ηριδανός: Αθήνα (2011). Μέρος δεύτερο, 5.
Χάμπερμας, Γιούργκεν. ?Τεχνική και Επιστήμη ως ιδεολογία', στο J?rgen Habermas, Κείμενα γνωσιοθεωρίας και κοινωνικής κριτικής, μτφρ. Αντώνης Οικονόμου, Αθήνα: Πλέθρον, (1990).

Δείτε τον κανονισμό εδώ

Προκήρυξη 6ου Διαγωνισμού Φιλοσοφικού Δοκιμίου 2016-17

Προκηρύχθηκε ο 6ος Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου για το έτος 2016-2017. Θέμα του διαγωνισμού "Η Εμπειρία του Ξένου". Ο προκριματικός θα διεξαχθεί τοπικά το Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2017 και ο τελικός θα διεξαχθεί στην Πάτρα την Παρασκευή 31 Μαρτίου και το Σάββατο 1 Απριλίου 2017.

Δείτε τον κανονισμό εδώ

Η ιστοσελίδα του Διαγωνισμού εδώ

emeis k oi alloi

  «Η εμπειρία του ξένου»

  Η εμπειρία του ξένου, του ανοίκειου (με την έννοια εκείνου που δεν είναι δυνατόν να κατανοηθεί με βάση μόνον όσα ξέρουμε για τον «εαυτό» μας), αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο του τρόπου με τον οποίο αποκτάμε συνείδηση για τον εαυτό μας. Διότι κατανοούμε με τον εαυτό μας παράλληλα προς και σε συνάρτηση με το πώς κατανοούμε τους άλλους, τους ξένους. Η εμπειρία του ξένου έχει ένα διττό χαρακτήρα. Από τη μια, είναι μια εμπειρία της διαφοράς μας από τον οποιονδήποτε άλλον, τον ξένο (ή, σε συλλογικό επίπεδο, της διαφοράς μεταξύ κοινωνικών ομάδων, γενεών, κοινωνιών και πολιτισμών). Από την άλλη, είναι μια εμπειρία της ανάγκης να κατανοήσουμε το ξένο. Τα παραδείγματα αφθονούν: από τη σχέση μας με τους μετανάστες ως άτομα και ως συλλογικότητες (τους οποίους καλούμαστε να σεβαστούμε ως ξένους) μέχρι την γνωστή σε όλους μας φράση του φίλου ή του γονέα «σε καταλαβαίνω απόλυτα», φράση που απειλεί να καταργήσει το ανοίκειο μεταξύ μας.

Πιο αναλυτικά, η ανθρώπινη ύπαρξη παράγει μορφές ζωής μέσα σε συγκεκριμένες κάθε φορά περιβαλλοντικές και πολιτισμικές συνθήκες. Το υποκείμενο αυτής της διαδικασίας και ο κόσμος του (ο κόσμος μέσα στον οποίο δρα και τον οποίο διαμορφώνει) αποκτούν μια μοναδική μορφή. Η διαδικασία αυτή ισχύει τόσο στην κλίμακα της ατομικής ζωής και έκφρασης όσο και στην κλίμακα της ζωής των συλλογικοτήτων. Αυτό που μας ενδιαφέρει εδώ είναι μια από τις συνεπαγωγές της: αυτή είναι η διαφορά ως αρχή της ανθρώπινης συνθήκης και των διανθρώπινων σχέσεων: προσωπικών, ηθικών, κοινωνικών, πολιτικών. Με άλλα λόγια, το γεγονός ότι κάθε ύπαρξη που βρίσκεται απέναντί μου είναι ουσιωδώς ξένη για μένα και εγώ γι? αυτήν. Σημαντικά ερωτήματα γνωσιολογικής και ταυτόχρονα ηθικο-πολιτικής φύσης προκύπτουν από αυτήν τη συνθήκη. Για παράδειγμα, η παραπάνω συνθήκη καθιστά αναγκαία μια στάση σεβασμού απέναντι στο διαφορετικό, στις διαφορετικές μορφές ζωής, στους διαφορετικούς πολιτισμούς: σε τι συνίσταται ο «σεβασμός», έχει όρια και, εάν ναι, ποιας μορφής;). Θέτει δε, ταυτόχρονα, υπό αμφισβήτηση το κατά πόσον είναι δυνατή η κατανόηση αυτού που είναι ριζικά ξένο: υπάρχει κάτι «ριζικά» ξένο και, αν ναι, πού καθρεπτίζεται αυτή η ριζικότητα, π.χ., στη γλώσσα; Για συγκεκριμένους λόγους, τα ερωτήματα αυτά τέθηκαν με τρόπο ρητό στην πορεία του 20ου αιώνα από φιλοσοφικά ρεύματα όπως η «ερμηνευτική» και η «αποδόμηση». Όμως, κάθε πολιτισμός τα έχει, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, θέσει και ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν αποτελεί εξαίρεση. Ο φετινός διαγωνισμός σας καλεί να γνωρίσετε την φιλοσοφική αυτή προβληματική και να στοχαστείτε πάνω στην εμπειρία του ξένου, εμπειρία που διαμορφώνει τα πιο βαθιά στρώματα της ύπαρξής μας και αφορά τις πλέον αιχμηρές προκλήσεις που μας επιφυλάσσει η σημερινή ιστορική περίσταση.

  ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ 2017  

www.philosophy-olympiad.org

 

Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου 2016

Προκηρύχθηκε ο 5ος Διαγωνισμός Φιλοσοφικού Δοκιμίου με θέμα :

"η ηθική πράξη και το πρόβλημα του κακού".

Ο προκριματικός θα διεξαχθεί στις 5 Μαρτίου 2016 και ο τελικός στην Πάτρα στις 22-23 Απριλίου 2016.

Δείτε την προκήρυξη εδώ

Η Ιστοσελίδα του διαγωνισμού